Napísali ste nám.
Náš čitateľ nás upozornil na raritu, ktorá možno vo svete, či v Európe nemá obdobu.
Kým v Bratislave zostala v minulosti po pokuse postaviť v hlavnom meste metro len zanedbaná jama v Petržalke, v Rakúsku, v jednom tirolskom stredisku, metro majú...!
List čitateľa:
„Cestoval som vlakom do Zvolena a v kupé vagóna som stretol našinca, Slováka, ktorý už asi devätnásť rokov robí kuchára v Rakúsku. Z toho sedemnásť rokov v tyrolskom stredisku Serfaus.
Keď mi povedal, ze dedina ma len asi 1200 obyvateľov, ale má aj metro, nechcel som mu veriť...
Doma som ale siahol po internete a toto som sa dočítal..
Metro dlhé 1 280 metrov zrealizovali za jeden rok...“
S pozdravom J. Dúbravan
Dorfbahn Serfaus |
|
Dĺžka siete |
1,28 km |
Počet liniek |
1 |
Počet staníc |
4 |
Dátum otvorenia |
14. decembra 1985 |
Parametre |
|
Typ metra |
špeciálne metro |
Prívod prúdu |
horným pantografom |
Napätie |
950 V (striedavý prúd) |
Vozy a zázemie |
|
Nasadené typy vozidiel |
individuálne |
Počet vozov |
3 |
Depá |
0 |
Foto: Interiér vozidla Dorfbahn Serfaus
Dorfbahn Serfaus je systém metra v tyrolskej obci Serfaus v Rakúsku. Je to jeden z najmenších systémov svojho druhu na svete s dĺžkou 1280 m.
Celý je vhĺbený, jeho tunel je jednokoľajový. Maximálne stúpanie je 5,35 %, prevýšenie je 20,1 m. Na trati se nachádzajú celkom štyri stanice. Doba jazdy je 9 minút. Cestovné sa neplatí.
Vlak je len jeden a do 20. apríla 2017 bol dvojvozňový s kapacitou 270 miest. Po rekonštrukcii má od októbra 2017 vlak tri nové vagóny, kapacita sa zvýšila na 400 miest.
Súprava nejazdí po koľajniciach, ale po betónovej doske na vzduchových vankúšoch rýchlosťou 1 m/s (39,6 km/h).
Nový vlak má prepraviť po dokončení všetkých stavebných úprav v roku 2019, až 3000 cestujúcich za hodinu.
História:
V 70. rokoch sa rozhodlo obecné zastupiteľstvo, že z lyžiarskeho strediska úplne vytlačí automobilovú dopravu. Preto bolo postavené veľké parkovisko priamo pred vjazdom do obce.
Ďalej museli návštevníci autobusom. Autobusová doprava ale začala byť veľmi preťažená a tak sa rozhodlo, že v decembri 1984 sa prenesie doprava pod zem.
Hlavná trieda sa premenila na stavenisko, budovalo se celý rok. Systém bol otvorený v decembri 1985 a od tejto doby metro nahradilo automobilovú dopravu.
Stanice: Parkplatz (parkovisko) – Kirche (kostol) - Raika (banka) – nové Centrum – Seilbahn (lanovka)
Zdroj: text a foto: https://cs.wikipedia.org/wiki/Dorfbahn_Serfaus
(Preklad z češtiny:bk)
Jama po vykopávke projektu metra v Bratislave namiesto metra, alebo S-Bahnu, alebo alwegu...
fotomontáž: Archív BK