Doprava a parkovanie 22. apríl 2019

Spoplatnená parkovacia politika: Bratislavská samospráva bude prijímať nové nariadenie (VZN)


Bratislavský magistrát bude predkladať zrejme novú spoplatnenú parkovaciu politiku.

Dokazuje to skutočnosť, ktorú nám hlavné mesto potvrdilo.

Potvrdenie spočíva v tom, že mestskí poslanci budú podľa magistrátu parkovaciu politiku,

resp. Všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom parkovaní...(VZN č.12 ) prijaté v roku 2016, rušiť a prijmú nové nariadenie (nové VZN).

Na našu otázku, či predložená parkovacia politika je úplne nová, magistrát odpovedal,

že nie je úplne nová a „v princípe vychádza z už schválených zásad parkovacej politiky z r. 2012.

Dochádza však k zásadnej zmene v tom, že  systém parkovania bude prevádzkovaný centrálne, v réžii hlavného mesta.

Mestské časti už nebudú schvaľovať lokálne všeobecne záväzné nariadenia.“

Na našu otázku, či dôjde k zrušeniu platného VZN o parkovaní, alebo k jeho novelizácii, magistrát odpovedal:

„Áno, súčasťou schvaľovania parkovacej politiky je nový návrh VZN a zrušenie existujúceho VZN“.

Podľa mesta sa samosprávny legislatívny proces už začal, dnes (18. 4.) bol návrh VZN zaslaný na vyjadrenie mestským častiam.

Deň predtým sa k parkovacej politike v médiách vyjadril starosta Vrakune a mestský poslanec Martin Kuruc.

Ako uviedol pre Bratislavský kuriér, presnú techniku prijímania nových pravidiel parkovania ešte nevie povedať.

Podľa neho sa to „upresňuje s primátorom, či pôjde o úplne nové VZN,

ktoré sa bude schvaľovat a pred tým sa staré bude rušiť, alebo sa bude staré meniť.“

Ako dodal, „budeme ešte s primátorom na tému parkovacia politika veľa diskutovať, ale určite sa zhodneme, že prijať parkovaciu politiku treba,“ dodal Kuruc.


Na otázku kedy a za akých okolností bude môcť predložený návrh pripomienkovať verejnosť,

magistrát uviedol, že verejné prerokovanie samotného legislatívneho návrhu VZN sa predpokladá v druhej polovici mája 2019.

„Verejnosť sa už teraz priebežne vyjadruje k parkovacej politike, hlavné mesto odpovedá na otázky a zaoberá sa pripomienkami,“ dodal magistrát.

Zásady parkovacej politiky boli do mestského zastupiteľstva predložené v septembri 2012.

Okrem iného si dali za úlohu prioritne riešiť rezidentské parkovanie a zvýhodniť trvalo bývajúcich obyvateľov mesta Bratislavy.

Ďalej, v zónach vysokej atraktivity preferovať krátkodobé parkovanie a znevýhodniť dlhodobé - celodenné parkovanie v uličnom priestore.

Ďalej zrušiť vyhradené parkovanie,

zaviesť systém jednotnej organizácie a regulácie parkovania na celom území mesta Bratislava technickými a administratívnymi nástrojmi pomocou platných legislatívnych a normotvorných nástrojov.

Plánovalo sa zaviesť jednotné zúčtovacie stredisko pre celé mesto s podúčtami pre mestské časti a možnosťou pripojenia pre tretie strany prevádzkujúce súkromné hromadné garáže a parkoviská,

zaviesť reguláciu statickej dopravy nástrojom spoplatnenia atraktívneho verejného priestoru s možnosťou nastavenia rôznej výšky poplatkov v rôznych zónach mestských častí,

podľa vyťaženia územia samostatne ako aj v priebehu dňa.

Zásady priniesli aj úlohu zaviesť fond dopravy z príjmov statickej dopravy, ktorý sa bude orientovať na údržbu statickej dopravy,

malé opravy miestnych komunikácií, organizáciu a reguláciu dopravy, preferovanie mestskej hromadnej dopravy a alternatívnych druhov dopravy.

Riešenie parkovania sa podľa Zásad malo riešiť paralelne s ponukou záchytného a hromadného parkovania v meste

a zlepšovaním ponuky mestskej hromadnej dopravy a rozvojom alternatívnych druhov dopravy,

aby obyvateľom bola poskytnutá adekvátna alternatíva, možnosť iných foriem prepravy v meste.

V roku 2016 prijali mestskí poslanci parkovaciu politiku

Názov platného nariadenia znie: Všeobecne záväzné nariadenie hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy č. 12/2016 z 8. 12. 2016 o dočasnom parkovaní motorových vozidiel

na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií na území hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy,

výške úhrady za dočasné parkovanie motorových vozidiel, spôsobe jej platenia a preukázania jej zaplatenia.

Parkovacia politika ale nevstúpila do platnosti, pretože mestkí poslanci nechceli schváliť dodatok Štatútu hlavného mesta SR Bratislavy,

ktorý upravuje deľbu kompetencií magistrátu a bratislavských mestských častí v rámci regulácie parkovania.

V roku 2017 sa k otázke parkovacej politiky a dodatku štatútu vyjadril napríklad aj Ján Hrčka, či Ján Budaj.

Obaja sú poslancami aj v tomto funkčnom období, J. Hrčka je starostom Petržalky.

Ján Hrčka navrhol presunúť hlasovanie o dodatku v apríli i máji. Vysvetlil to potrebou najprv doriešiť prerozdelenie financií v zmysle štatútu. 

„Tu sa každý sťažuje na to, ako je mesto podfinancované, ale ako sú mestské časti podfinancované na úkor iných mestských časti, tak to sa nerieši.

Tu sa naozaj môže stať, že tu budeme mať štyri elitné mestské časti a ten zvyšok mesta bude na hranici nuly,“ spresnil pre TASR v máji (2017).

Parkovacia politika bude platiť v uliciach podľa neho až od roku 2019. 

"Len z procesného hľadiska to bude trvať 12 mesiacov, odkedy sa to schváli.

Chcem vidieť toho, kto spustí parkovaciu politiku v septembri 2018 pred komunálnymi voľbami,“ skonštatoval Hrčka.

Mestský poslanec Ján Budaj považuje aktuálne VZN o parkovacej politike za málo účinné.

„Nie je v skutočnosti parkovacou politikou. To VZN, žiaľ, smeruje k tomu, aby občania len platili mestu novú daň,“ uviedol.

Ako podotkol, na novú reguláciu v parkovaní nie je doteraz pripravená ani mestská polícia či MHD.

(rl, tasr)

Ilustr. foto: Br. kuriér – archív

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter