Doprava a parkovanie 4. január 2022

Situácia s parkovaním je v Bratislave zlá, od marca sa niekde ešte zhorší


Parkuje sa vo vašej mestskej časti bežne na chodníku, ktorý nemá vyznačené parkovacie miesta? Od marca budúceho roka prichádza zmena. Parkovanie na chodníku bude zakázané. Nebude už teda stačiť, keď vodič nechá 1,5-metrový priestor pre chodcov.

Chodníky sa vrátia chodcom, kde sa presunú automobily?

Parlament koncom novembra schválil právnu úpravu, ktorá zamedzuje samovoľnému parkovaniu na chodníku. Miesto na parkovanie tak bude musieť byť riadne označené dopravnou značkou. V opačnom prípade to budú mestskí policajti považovať za priestupok. V praxi to znamená, že zaparkovať na chodníku bude prípustné len pre bicykle a motocykle, aj to len v prípade, ak na ňom zachovajú voľnú šírku jeden a pol metra.

 „Toto nezmyselné opatrenie, ktoré malo Slovensko v zákone ako jediná európska krajina, výrazne znižovalo bezpečnosť aj dôstojnosť pešieho pohybu. Chodníky sa vrátia chodcom a na miestach, kde parkovanie skutočne nikomu neprekáža, ho bude môcť samospráva stále povoliť,“ napísala na sociálnej sieti Cyklokoalícia.

Otázkou však ostáva, kam sa stovky automobilov z bratislavských chodníkov presunú? Množstvo Bratislavčanov sa tak začalo obracať na miestnych starostov s tým, čo v prípade, že obyvateľ nemá inú možnosť než parkovať čiastočne na chodníku.

Obmedzenia sa v Petržalke majú dotknúť najmä nerezidentov, podnety už teraz rieši polícia

Mestská časť s najväčším počtom obyvateľov, rozhodnutie poslancov NRSR víta. Pre Bratislavský kuriér to povedala hovorkyňa mestskej časti Petržalka, Martina Halašková. Informovala tiež, že novela sa dotkne najmä nerezidentov. „Po zavedení parkovacej politiky a regulácii jednotlivých parkovísk sa totiž predovšetkým vozidlá nerezidentov presunuli práve na chodníky, kde síce v mnohých prípadoch stáli v súlade s platným znením cestného zákona, no pre chodcov znamenali značné obmedzenie.“

Zároveň však tvrdí, že si mestská časť uvedomuje nedostatok parkovacích kapacít v niektorých lokalitách aj pre rezidentov. Na miestach, kde to bude možné sprístupnia parkovanie pri príslušnej dopravnej značke. Dodržiavanie pravidiel kontroluje mestská časť už teraz a podnety komunikujú polícii.„Prípadné podnety hlásime mestskej polícii, ktorá či už formou technického prostriedku na zabránenie jazdy, alebo formou objektívnej zodpovednosti takéto podnety rieši,“ informovala mestská časť.

Karlova Ves považuje rozhodnutie poslancov za unáhlené

Iný názor na rýchle schválenie novely má Karlova Ves. Tá rozhodnutie nepovažuje správne. Očakáva, že bez prechodného obdobia spôsobí Bratislave ďalšie problémy a nárast dešpektu ľudí voči inštitúciám a pravidlám. „Ak je dnes v Bratislave situácia s parkovaním zlá, v dôsledku unáhleného rozhodnutia parlamentu bude ešte horšia. Ľudia nebudú mať kde zaparkovať, pretože na väčšine chodníkov to už nebude možné,“ uviedol Branislav Heldeš, hovorca Karlovej Vsi.

Podotkol tiež, že situácia so živelným parkovaním vznikla dlhodobým ignorovaním potrieb obyvateľov, či neschopnosťou bývalých manažmentov mesta nastaviť pravidlá parkovania skôr, než sa problém vymkne spod kontroly. Taktiež spochybňuje možnosti dopravného inšpektorátu posudzovať stovky dopravných projektov súčasne.

Situáciu z pohľadu samosprávy komplikuje aj fakt, že rozhodnutie prišlo pred zimou. „Nevieme si to predstaviť. Čo sa týka samotnej realizácie, v zime sa práce na dopravnom značení v teréne zväčša ani nedajú vykonávať. Karloveské ulice sú úzke a mnohé chodníky nespĺňajú ani predpísané minimálne rozmery. Aktuálne vyhodnocujeme všetky ulice alebo vnútrobloky, kde by sme mohli povoliť parkovanie,“ informuje Heldeš.

Riešenie nie je zlé, ale nedá sá uplatniť do marca 2022

Podobne ako Karlova Ves či Petržalka, ani Ružinov nevníma opatrenie za zlé. No podľa starostu mestskej časti, Martina Chrena, nedá sa uviesť do praxe do 31. marca 2022. Riešenie by potrebovalo aspoň dvojročné prechodné obdobie.

A práve preto, že si veľmi dobre uvedomujeme, ako tento zákon ovplyvní každodenný život našich obyvateľov, máme na piatok (10.decembra – pozn. redakcie) naplánované stretnutie starostov a primátora, kde budeme hľadať riešenie," uviedol Chren.

 

Deň D pre cyklistov

Vďaka novele sa však budú meniť aj ďalšie veci. Potešia sa najmä cyklisti.  Milovníci tohto športu sa tak môžu vďaka zmenám cítiť na ceste bezpečnejšie. Nariadenie vojde do platnosti v marci v roku 2022.

Zmeny v zákone o dopravnej premávke prešli v prospech cyklistov v nasledovnej podobe:

  •   Pri predchádzaní cyklistu, chodca alebo vodiča malého motocykla musí vodič auta dodržať minimálny odstup jeden a pol metra pri rýchlosti nad 50 km/h a jeden meter pri rýchlosti do 50 km/h.

 

  •   Osobám, ktoré sprevádzajú na bicykli alebo vezú v sedačke deti do 10 rokov, budú môcť bicyklovať aj na chodníku, pokiaľ tým neobmedzia ani neohrozia chodcov.

 

  •   Novinkou v zákone sú aj pravidlá premávky na Bicyklovej ceste. Cyklisti môžu takúto cestu využívať v celej šírke v svojom smere jazdy. Umožňuje povoliť na nej jazdu áut, ale len rýchlosťou 30 km/h, pričom cyklisti majú prednosť.

 

  •  Pri jazde skupiny od 6 cyklistov sa umožňuje jazda vedľa seba, čo umožňuje bezpečnejšie predchádzanie najmä športových a rekreačných cyklistov. Jazda vo dvojici sa povoľuje aj na poľnej ceste, lesnej ceste a v obytnej zóne.

Návrh zákona si získal podporu naprieč politickým spektrom. Novelu schválilo 133 zo 134 prítomných poslancov.

Jana Pohanková

(foto: TASR)

 

3 komentáre
ODPOVEDAŤ Jozef | 14. 1. 2022, 18:47

„Niekoľko hodín pred hlasovaním v Národnej rade, sa do novely dostala zmena, ktorá neprešla pripomienkovým konaním a zakazuje parkovanie na chodníku pre vozidlá do 3,5 tony. Parkovanie motoriek a bicyklov na chodníku bude možné naďalej, pokiaľ pre chodcov zostane 150 cm miesta," vysvetľuje dopravný analytik Jozef Drahovský.

ODPOVEDAŤ Jozef | 9. 1. 2022, 17:53

A kde sa maju presunut vsetky tie auta? Ci to nema nikoho zaujimat? A kde budu parkovat skutre a motocykle? Na chodnikoch, ci? Pretoze ich aj vdaka tejto politike bude riadny pribudat :))) Ci tieto problemy ani neriesite? Vsetci chcu mat odpovede, nielen chodci. Nie su to jedini ludia.

ODPOVEDAŤ Tereza | 6. 1. 2022, 09:53

Žiadne prechodné 2 ročné obdobie. Politici, vyhovárate sa na predchádzajúcich komunálnych politkov, ale vy ste vo funkcii už 3 roky a pre chdocv ste toho urobili pramálo. Žiadny posun účinnosti, max. na niektorých kritických uliciach dočasne povoliť parkovanie na chodníkoch. Určite nesúhlasíme s plošným posunom ochrany chodcov na chodníkoch. Chodci sú viac ako autá.

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter