Doprava a parkovanie 28. február 2020

Pýtame sa/ekológia: Prečo mesto neobstará radšej trolejbusy a elektrobusy?


(Bratislavský kuriér, rl) - V súvislosti s navýšením rozpočtu hlavného mesta z dotácie vlády a zvýšenia dane z nehnuteľností, ráta bratislavský magistrát s nákupom 25 nových autobusov. Magistrátu a DPB sme položili dve otázky.

Dopravný podnik môže nakúpiť 25 nových autobusov - prečo nenakúpi Bratislava radšej ekologické vozidlá v podobe trolejbusov s agregátom, alebo elektrobusy?

„DPB, a. s. považuje mieru ekológie za veľmi dôležitý faktor v doprave a preto požadoval v zákazke na nákup vozidiel dieselový pohon v emisnej triede EURO6 úrovne D, ktorá je najvyššou ekologickou triedou a úrovňou v rámci emisií dieselových motorov alebo CNG pohonu.

Uchádzači mali tak možnosť v súťaži ponúknuť vozidlo na jeden z uvedených variantov a okrem ceny sa vyhodnocovala aj environmentálna záťaž (produkcia emisií) a spotreba pohonných hmôt (CNG).

DPB pri obnove vozidlového parku má záujem na zvyšovaní ekologickej dopravy, náhradou starších autobusov s emisnou triedou nižšou ako EURO6 dôjde k výraznému zníženiu emisií a v porovnaní s elektrobusmi aj k nižším prevádzkovým nákladom počas ich životnosti.

Elektrobusy sú stále pre limitujúci dojazd kilometrov a potrebu nabíjacej infraštruktúry vhodné na prevádzkovanie iba niektorých liniek MHD v Bratislave.

Považujeme za dôležité poznamenať, že aj dieselové autobusy sú vďaka tomu, že odvezú množstvo cestujúcich, výrazne ekologickým dopravným prostriedkom.

Trolejbus Škoda 30 Tr SOR s dieselgenerátorom 

Vývoj ešte nepreukázal, že budúcnosťou budú elektrobusy alebo iné typy vozidiel, ale rozhodne neplatí, že by sa DPB elektromobilitou nezaoberal: spustil pilotný projekt prevádzky 18 kratších elektrobusov, prevádzkuje 56 CNG autobusov, má vo svojom vozidlovom parku 131 trolejbusov a 194 električiek.

Všetky tieto prostriedky sú poháňané elektrickou energiou, takže nie je možné sa dívať len na autobusy, ale na  MHD ako celok. Vhodnejším riešením pre Bratislavu je zaoberať sa nákupom hybridných trolejbusov, ktoré eliminujú väčšinu nevýhod elektrobusov.

Tieto vozidlá dokážu jazdiť aj ako trolejbus, pričom sa počas jazdy nabíjajú. Vďaka tomu vedia premávať na cca. 1/3 svojej trasy aj mimo trolejového vedenia.

Skúsenosti s trolejbusmi vybavenými pomocným dieselagregátom, ktorými DPB v súčasnosti disponuje, nie sú veľmi povzbudivé, čo dokazuje aj fakt, že tento pohon už výrobca vyradil z ponuky.

Nákupom týchto vozidiel sa DPB bude zaoberať, pričom plánuje takéto vozidlo otestovať v bratislavských podmienkach. Taktiež si DPB dovoľuje uviesť, že v roku 2019 elektrická trakcia (električky, trolejbusy a elektrobusy) zabezpečila až 41 % dopravných výkonov (z hľadiska ponúkanej kapacity cestujúcim) MHD v Bratislave."

Aký je stav rozvoja trolejbusových tratí v hlavnom meste? Koľko sa ich plánuje vybudovať v nasledujúcich rokoch a kde?

Hlavnému mestu sa v decembri podarilo zaradiť do zásobníka projektov operačného programu integrovaná infraštruktúra projekt trolejbusovej trate Patrónka - Riviéra (prepojenie trolejbusovej trate z Patrónky cez Mlynskú dolinu do Karlovej Vsi a zatrolejovanie linky 32).

Na uvedenom projekte aktuálne mesto v spolupráci s DPB pracuje. Pre ďalšiu z tratí - trolejbusová trať Mlynské Nivy - Nová budova SND (zatrolejovanie zvyšnej časti linky 210) pripravujeme zadanie pre spracovanie štúdie.

(rl)

Ilustr. Foto: Archív Br. kuriér

2 komentáre
ODPOVEDAŤ blesk | 28. 2. 2020, 15:36

Trolejbusy jazdia výrazne pomalšie ako autobusy. Budú predsa nakúpené s najnovšou emisnou normou Euro 6, tak nevidím problém. Skôr s treba pýtať kedy obnovia aj zvyšné vysoké električky za nové nízkopodlažné.

Valec | 29. 2. 2020, 08:58

Trolejbusy jazdia pomalšie kvôli trolejovým výhybkám, ktoré aj keď svojou konštrukciou umožňujú jazdu rýchlosťou 40 km/h (a vo svete* existujú aj rýchlejšie prejazdné) tak sú nainštalované tak, aby sa cez ne tak rýchlo nedalo, alebo predpis (či povaha vodiča) nedovolí ísť rýchlejšie. Na šírej trati sú ale výrazne rýchlejšie voči autobusom vďaka lepšej akcelerácii (odporúčam ísť sa cez víkend previesť na Dolné hony). * príkladom môže byť rakúsky Salzburg, kde aj cez 20-ročné výhybky trolejbusy jazdia, ako keby tam ani neboli, príp. české Pardubice.

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter