Doprava a parkovanie 7. október 2019

Prieskum: Takmer 97 percent respondentov vníma napätie medzi vodičmi a cyklistami


Prieskum zisťoval, čo si myslia Slováci o spolužití cyklistov a vodičov na dopravných komunikáciách.

Takmer 97 percent respondentov vníma napätie medzi vodičmi a cyklistami. Dve tretiny opýtaných zažili za posledný rok situáciu, kedy vodič obmedzil alebo ohrozil cyklistu a naopak, kedy cyklista obmedzil vodiča automobilu.

Pre bezpečné spolužitie vodičov a cyklistov sú najdôležitejšie vzájomná ohľaduplnosť, dostatočný bočný odstup pri predbiehaní, včasné upozornenie na zmenu smeru a plná koncentrácia všetkých účastníkov premávky.

Spolužitie motoristov s vyznávačmi bicyklov nebýva jednoduché a tento fakt potvrdzuje aj prieskum spoločnosti Continental, ktorý na základe vzorky 500 respondentov, kde viac než 71 percent patrí k aktívnym vodičom a zároveň medzi cyklistov, pripravila agentúra STEM / MARK.

Z prieskumu vyplynulo, že viac ako 60% vodičov aj cyklistov bolo svedkami incidentu, kedy jazdec na bicykli ohrozil alebo obmedzil človeka za volantom automobilu.

Pozoruhodné však je, že podobne to platí aj naopak, pretože dve tretiny opýtaných zaznamenali ohrozenia cyklistov automobilom.

Ako predchádzať týmto zbytočným incidentom? Riešením je ohľaduplnosť!

Predbiehanie cyklistov patrí k veľkým témam. Vodiči by mali predbiehať na prehľadnom úseku, kde majú istotu, že neohrozia seba, cyklistov a ani tých, ktorí idú v protismere. Počas manévru by auto malo cyklistu obchádzať s minimálne 1,5 metrovým bočným odstupom.

Práve dostatočný bočný odstup považuje väčšina ľudí za najdôležitejší (80% účastníkov prieskumu).

Pre 60% opýtaných je podobne dôležitý aj správny výber miesta k tomuto manévru. Viac ako 40 % opýtaných si nemyslí, že by malo auto počas predbiehania výrazne spomaliť.

V tomto prípade záleží na situácii. Pokiaľ motorista dobehne cyklistu na úzkom úseku alebo pred zákrutou, mal by spomaliť a predbiehať až na vhodnej časti cesty.

Cyklisti môžu prispieť k väčšej bezpečnosti tým, že budú predvídavejší. Napríklad, pri horšej viditeľnosti by nemali zabúdať na reflexné prvky a dobré osvetlenie, pretože inak sa stávajú pre vodičov takmer neviditeľnými.

Okrem povinných prvkov výbavy, ako sú biele odrazové sklo vpredu, červené vzadu a oranžové na oboch pedáloch a lúčoch kolies, musí byť bicykel za zníženej viditeľnosti vybavený aj bielym svetlom vpredu a červeným vzadu. V posledných rokoch je k dispozícií tiež cyklistické oblečenie, ktoré obsahuje reflexné prvky a cyklista je tak ešte lepšie viditeľný.

Slováci sa zhodnú na tom, že u nás existuje málo cyklotrás, prípadne že nie sú dostatočne kvalitné. Spokojnosť v tomto smere prejavuje iba 17% obyvateľov. Hlavným problémom pritom nebýva ich kvalita, ale predovšetkým množstvo, to si myslí viac ako polovica respondentov (65%).

(red)

Ilustr. foto: Archív Br. kuriér

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter