Doprava a parkovanie 4. december 2019

Prežije, alebo neprežije linka č. 5 z Dúbravky do Rače rekonštrukcie tratí?


V súvislosti s budúcnosťou električkových liniek na Karlovesko-dúbravskej radiále, sa na sociálnych sieťach objavil názor, resp. informácia, že priame spojenie Dúbravky s Račou po dokončení prác a obnovení premávky električiek, zrejme zanikne.

Keďže mesto a DPB pred rokmi zrušili aj priame spojenie z tejto mestskej časti do Ružinova linkou č.12,  položili sme hlavnému mestu a mestskému dopravcovi niekoľko otázok.   

1. Aké nové linkovanie na Karlovesko-dúbravskej radiále pripravujete? Aký je dôvod rušenia liniek?

2. Je podľa Vás zavádzanie viac prestupov pre cestujúcich (rušením priamych spojení s Račou, či Ružinovom) cesta k zatraktívňovaniu MHD?

Odpoveď DPB: 1. „Linka č. 5 bola v súvislosti so začiatkom modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály zrušená. Nakoľko sa budúci rok spustia ďalšie etapy stavby, linka č. 5 zatiaľ obnovená nebude. DPB, a.s. spolu s mestom bude následne rokovať o ponechaní tzv. „jednolinkového" variantu, alebo navrátení pôvodných trás električiek“.

2. Cestou k zatraktívneniu MHD je zabezpečenie takého intervalu odchodov spojov (3 až 4 minúty), pri ktorom cestujúci nemusí sledovať čas odchodu vozidla zo zastávky, ale jednoducho príde na zastávku a nastúpi do prvého vozidla, ktoré mu príde, pričom zvyčajne v každom čase státia na zastávke vidí toto vozidlo v dohľade, čím sa električková prevádzka približuje nosnému dopravnému systému.

Na realizáciu tohto systému je preto potrebný tzv. jednolinkový variant. Vrátenie variantu vzájomného prepojenia radiál linkami by znamenalo, že cestujúci by musel na zastávke čakať aj viac ako 10 minút na správnu linku a tým by došlo k zhoršeniu atraktivity MHD.

Zo skúseností vieme, že organizácia, pri ktorej je cestovný čas cestujúceho nezávislý od času príchodu na zastávku, je flexibilnejší a atraktívnejší“. Toľko DPB.

V tejto súvislosti by sa treba ešte asi spýtať, či čas ušetrený jednolinkovým spojením nebude opäť „stratený“ pri prestupovaní...

Magistrát hl. mesta: „Električková doprava bude vo výlukovom modeli trasovania pokračovať aj naďalej až do úplného dokončenia prác na Dúbravsko-Karloveskej radiále, čo je september 2020. Jednotlivé linky do tohto času budeme prispôsobovať prebiehajúcim rekonštrukciám rôznych úsekov.

Najbližšia rekonštrukcia je plánovaná na jar budúceho roku - pôjde o čiastočnú rekonštrukciu Račianskej radiály, počas ktorej budú musieť všetky obojsmerné električky jazdiť po tejto trase, čo nám zatiaľ neumožní obnoviť pôvodnú linku 5 z Dúbravky do Rače“. Toľko magistrát.

V tejto súvislosti má Bratislava od roku 2016 Koncepciu rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013-2025, v ktorej sa okrem iného uvádza, že v infraštruktúrnej oblasti sú nedostatočne riešené zastávky MHD, často nezohľadňujúce pešie väzby.

V prestupných uzloch je častým problémom neoptimalizovanie polôh nástupíšť spojené s nepohodlnosťou a veľkými časovými stratami pri prestupovaní cestujúcich.

Problém je spôsobený aj tým, že väčšina zastávok vznikla v časoch, keď boli linky MHD riešené ako neprestupné. Novšie zastávky vznikali v čase, keď sa uprednostňovala plynulosť IAD pred dobrou dostupnosťou MHD, a z tohto dôvodu sú umiestňované spravidla ďalej od križovatiek.

V oblasti zastávok je preto nutné vykonať komplexnú analýzu polôh jednotlivých zastávok a ich väzieb.

Pri zvážení kapacitných možností električkovej dopravy, a to zavedením prevádzky veľkokapacitných nízkopodlažných vozidiel, je možné klasickou električkou ponúknuť v jednom smere premávky 10 000 až 12 000 miest za hodinu.

Efektívnosť prevádzky električkovej dopravy znásobuje variabilnosť linkového vedenia v rozšírenej sieti koľajových tratí, zvyšuje príťažlivosť pre cestujúcich pri prevádzke na povrchu (bez nutnosti prekonávať výškové rozdiely do resp. z podzemných staníc, resp. strácaním času pri prestupovaní), ako aj využitie jestvujúcej, už vybudovanej základnej technickej infraštruktúry.

V období od roku 1989 do súčasnej doby neboli prakticky realizované žiadne nové ET, okrem v súčasnosti realizovanej ET do Petržalky (Nosný systém MHD, 1. časť Šafárikovo námestie – Bosákova ulica). Uvádza sa v Koncepcii.

(rl)

Foto: Archív Br. kuriér

1 komentár
ODPOVEDAŤ RRQQ | 4. 12. 2019, 11:07

Všetko bude.

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter