Ak chce mestská hromadná doprava (MHD) lákať čoraz viac cestujúcich tak, aby do nej ľudia prestúpili z osobných áut, musí mať viac výhod, ako individuálna doprava.
Jednou z dôležitých výhod je preferencia MHD.
Znamená to, že vozidlá MHD nebudú stáť v zápchach a cestujúcich dovezú pomerne rýchlo a hladko do cieľa.
Na bratislavskom magistráte sme sa zaujímali, ako sa hlavné mesto snaží o presadzovanie tzv. BUS pruhov.
Konkrétne sme sa pýtali prečo mesto nerozširuje v meste tzv. BUS pruhy? Kde ich plánuje zaviesť a kde sa ich nedarí presadiť?
Ako nás magistrát informoval, v Bratislave je momentálne 50 BUS pruhov s celkovou dĺžkou cca 25 km.
Po vyhradenom jazdnom pruhu pre vozidlá MHD na Lamačskej ceste na úseku od Tesca Lamač po napojenie vetvy z diaľnice D2, od mája 2017 pribudol BUS pruh na Košickej ul. pred križovatkou s Miletičovou, ktorý slúži na prednostný prejazd vozidiel MHD liniek č. 50 a č. 68 cez križovatku.
Hlavné mesto nás ďalej informuje, že v spolupráci s dopravným podnikom a ostatými odbornými útvarmi sa hlavné mesto zaoberá možnosťami zriadenia BUS pruhu na Štefánikovej v smere od Hodžovho námestia k SAV, ako aj BUS pruh na Bajkalskej ul. pred okružnou križovatkou pod Prístavným mostom v smere jazdy do Slovnaftskej ul. či BUS pruhom na Lamačskej v smere do centra.
V krátkom čase by mali byť právoplatné povolenia pre BUS pruh na Popradskej ul. pred križovatkou s Ul. Svornosti pre trolejbusové linky 201, 202 a autobusovú linku 75.
Pokiaľ ide o rozširovanie komunikácií, hlavné mesto preveruje možnosť vybudovania BUS pruhu na Trnavskej ceste od zastávky Zimný štadión po zastávku Bajkalská. Išlo by o linky 204, 205, 39, 61, 63, 74, 78.
Podľa magistrátu, jedným z ďalších riešení je riadenie križovatiek tak, aby vozidlá MHD boli preferované pred inou dopravou, ako je tomu na niektorých typoch križovatiek napríklad na križovatke Šafárikovo námestie, Jantárová – Bosákova, Saratovská – Drobného – Repašského či Sch. Trnavského – Alexyho.
„Pri prihlásení sa vozidla MHD cez palubný počítač v dostatočnej vzdialenosti od križovatky, radič reaguje na tento signál a zorganizuje riadenie križovatky tak, aby vozidlo MHD bolo preferované pred inou dopravou.
Takto riešené budú všetky nové križovatky, ako aj križovatky v rámci modernizácie električkových radiál z hľadiska zabezpečenia bezpečnosti a plynulosti cestnej dopravy,“ uzatvára informácie pre Bratislavský kuriér magistrát.
Skúsenosti z preferencie električiek napríklad v Dúbravke skutočne ukazujú, že cestujúci vo vozidlách MHD sa prepravujú rýchlejšie, pričom osobné autá čakajú na zelenú omnoho dlhšie ako kedysi, keď preferencia nefungovala.
(rl)
Ilustr. foto: BK
Začiatkom tohto roka sme sa pýtali generálneho riaditeľa DPB a.s. Milana Urbana, kde sú v Bratislave potrebné BUS pruhy.
Odpovedal takto: „Najkritickejšie úseky, kde sú BUS pruhy potrebné vzhľadom na vysoké meškania a ich variabilitu, z pohľadu plynulosti MHD odporúčame na Gagarinovej, Štefánikovej ulici, v úseku od Nového mostu na Staromestskej ulici s napojením do Hodžovho námestia, na Šancovej ulici v smere na Pražskú.
Predovšetkým ide o hlavné ťahy, kde je intenzita dopravy veľmi vysoká a priepustnosť týchto komunikácií je v čase dopravných špičiek obmedzená.
Problémy s plynulosťou sú aj v úsekoch, napríklad Košickej ulice od Dulovho námestia na Košickú, Harmincovej ulice v smere na Saratovskú.
Tieto možnosti je však potrebné overiť dopravným modelom a vytvoriť predikciu dopadu takéhoto opatrenia.
Vytvorili sme návrh, kde by bolo potrebné vybudovať BUS pruhy, aby sa verejná doprava v meste zefektívnila“.
Bus pruh na Lamačskej
Lenze aj pokutovat tych co si cez tieto pruhy skracuju cestu napr na takej lamacskej sa auta veselo hrnu v bus pruhu a nikto to nepokutuje
Na Košickej ulici smerom k mostu Apollo by sa mali vytvoriť BUS pruh od prechodu pre chodcov k Tekovskej ulici, teraz pruh blokujú parkujúce autá. MHD musí mať prednosť a tam pravidelne stávajú autobusy v zápchach a prechádzajú cez križovatku na 3. často až 4. krát.