Doprava a parkovanie 24. október 2017

Preferencia MHD môže pribrzdiť osobnú dopravu, mesto chce aj ďalšie BUS pruhy


Ak chce mestská hromadná doprava (MHD) lákať čoraz viac cestujúcich tak, aby do nej ľudia prestúpili z osobných áut, musí mať viac výhod, ako individuálna doprava.

Jednou z dôležitých výhod je preferencia MHD.

Znamená to, že vozidlá MHD nebudú stáť v zápchach a cestujúcich dovezú pomerne rýchlo a hladko do cieľa.

Na bratislavskom magistráte sme sa zaujímali, ako sa hlavné mesto snaží o presadzovanie tzv. BUS pruhov.

Konkrétne sme sa pýtali prečo mesto nerozširuje v meste tzv. BUS pruhy? Kde ich plánuje zaviesť a kde sa ich nedarí presadiť?

Ako nás magistrát informoval, v Bratislave je momentálne 50 BUS pruhov s celkovou dĺžkou cca 25 km.

Po vyhradenom jazdnom pruhu pre vozidlá MHD na Lamačskej ceste na úseku od Tesca Lamač po napojenie vetvy z diaľnice D2, od mája 2017 pribudol BUS pruh na Košickej ul. pred križovatkou s Miletičovou, ktorý slúži na prednostný prejazd vozidiel MHD liniek č. 50 a č. 68 cez križovatku.

Hlavné mesto nás ďalej informuje, že v spolupráci s dopravným podnikom a ostatými odbornými útvarmi sa hlavné mesto zaoberá možnosťami zriadenia BUS pruhu na Štefánikovej v smere od Hodžovho námestia k SAV, ako aj BUS pruh na Bajkalskej ul. pred okružnou križovatkou pod Prístavným mostom v smere jazdy do Slovnaftskej ul. či BUS pruhom na Lamačskej v smere do centra.

V krátkom čase by mali byť právoplatné povolenia pre BUS pruh na Popradskej ul. pred križovatkou s Ul. Svornosti pre trolejbusové linky 201, 202 a autobusovú linku 75.

Pokiaľ ide o rozširovanie komunikácií, hlavné mesto preveruje možnosť vybudovania BUS pruhu na Trnavskej ceste od zastávky Zimný štadión po zastávku Bajkalská. Išlo by o linky 204, 205, 39, 61, 63, 74, 78.

Podľa magistrátu, jedným z ďalších riešení je riadenie križovatiek tak, aby vozidlá MHD boli preferované pred inou dopravou, ako je tomu na niektorých typoch križovatiek napríklad na križovatke Šafárikovo námestie, Jantárová – Bosákova, Saratovská – Drobného – Repašského či Sch. Trnavského – Alexyho.

„Pri prihlásení sa vozidla MHD cez palubný počítač v dostatočnej vzdialenosti od križovatky, radič reaguje na tento signál a zorganizuje riadenie križovatky tak, aby vozidlo MHD bolo preferované pred inou dopravou.

Takto riešené budú všetky nové križovatky, ako aj križovatky v rámci modernizácie električkových radiál z hľadiska zabezpečenia bezpečnosti a plynulosti cestnej dopravy,“ uzatvára informácie pre Bratislavský kuriér magistrát.

Skúsenosti z preferencie električiek napríklad v Dúbravke skutočne ukazujú, že cestujúci vo vozidlách MHD sa prepravujú rýchlejšie, pričom osobné autá čakajú na zelenú omnoho dlhšie ako kedysi, keď preferencia nefungovala.

(rl)

Ilustr. foto: BK

Začiatkom tohto roka sme sa pýtali generálneho riaditeľa DPB a.s. Milana Urbana, kde sú v Bratislave potrebné BUS pruhy.

Odpovedal takto: „Najkritickejšie úseky, kde sú BUS pruhy potrebné vzhľadom na vysoké meškania a ich variabilitu, z pohľadu plynulosti MHD odporúčame na Gagarinovej, Štefánikovej ulici, v úseku od Nového mostu na Staromestskej ulici s napojením do Hodžovho námestia, na Šancovej ulici v smere na Pražskú.

Predovšetkým ide o hlavné ťahy, kde je intenzita dopravy veľmi vysoká a priepustnosť týchto komunikácií je v čase dopravných špičiek obmedzená.

Problémy s plynulosťou sú aj v úsekoch, napríklad Košickej ulice od Dulovho námestia na Košickú, Harmincovej ulice v smere na Saratovskú.

Tieto možnosti je však potrebné overiť dopravným modelom a vytvoriť predikciu dopadu takéhoto opatrenia.

Vytvorili sme návrh, kde by bolo potrebné vybudovať BUS pruhy, aby sa verejná doprava v meste zefektívnila“.  

Bus pruh na Lamačskej

2 komentáre
ODPOVEDAŤ Pato | 25. 10. 2017, 00:37

Lenze aj pokutovat tych co si cez tieto pruhy skracuju cestu napr na takej lamacskej sa auta veselo hrnu v bus pruhu a nikto to nepokutuje

ODPOVEDAŤ jaj | 24. 10. 2017, 19:16

Na Košickej ulici smerom k mostu Apollo by sa mali vytvoriť BUS pruh od prechodu pre chodcov k Tekovskej ulici, teraz pruh blokujú parkujúce autá. MHD musí mať prednosť a tam pravidelne stávajú autobusy v zápchach a prechádzajú cez križovatku na 3. často až 4. krát.

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter