Doprava a parkovanie 21. apríl 2022

Parkovanie áut na chodníku je znovu možné


Potom, čo sa niektoré mestské časti obávali parkovacieho kolapsu, si ich obyvatelia môžu opäť vydýchnuť. Bratislavčania parkujúci na chodníkoch tak zatiaľ obídu bez päťdesiateurových pokút.

Pôvodne od 1. marca 2022 bola v platnosti novela zákona č.8/2009 Z. z. o cestnej premávke, ktorá zrušila parkovanie na chodníku. Nebolo možné zaparkovať ani pri ponechaní 1,5m.  Tá sa však dlho „neohriala“.

"V mimoriadne exponovaných lokalitách spôsobí táto nová úprava mnohým obciam, respektíve mestám a mestským častiam, parkovací kolaps, keďže vzhľadom na počet áut tieto jednotky územnej samosprávy jednoducho nemajú a do tejto doby nestihnú vytvoriť nové parkovacie miesta, respektíve vyznačiť dopravné značenie, ktoré umožní parkovanie na chodníkoch," podotkli predkladatelia.

Odklad platí ešte rok a pol

Na základe pozmeňujúceho návrhu poslanca SaS Petra Cmoreja sa prechodné obdobie skrátilo, pôvodne ho predkladatelia navrhovali až do 31. marca 2024.

 S tým nesúhlasilo napríklad mesto Bratislava, ktoré to považovalo za príliš dlhú lehotu. Koniec septembra 2023 je podľa Cmoreja kompromisom. Mestské časti tak budú mať v lete priestor na dopravné značenie a osadenie dopravných značiek.

Parkovanie áut na chodníku bude znovu možné do 30. septembra 2023. „Do 30. septembra 2023 možno mimo zóny zákazu státia alebo parkovacej zóny zastaviť alebo stáť s vozidlom s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 800 kg na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m aj vtedy, ak to nie je určené dopravnou značkou alebo dopravným zariadením,“ dočasne povoľuje novela.

Novelu o zákaze parkovania na chodníkoch dlhodobo presadzuje aj Cyklokoalícia. Tá odsun do septembra 2023 považuje za neprimeraný. „Aj Únia miest Slovenska či samotné mesto Bratislava komunikovali, že žiadajú odsun maximálne do apríla 2023. Parlament však rozhodol o tomto termíne, vďaka poslancovi Cmorejovi sa tak ešte na Slovensku na rok a pol vzdialime dopravne civilizovanému zvyšku Európy,“ uviedol Dan Kollár, prezident Cyklokoalície . „Zároveň sme radi, že po 14 rokoch sa zákonná úprava vracia do štandardného stavu a chodníky budú opäť patriť chodcom,“ dodal Kollár.

jp

Foto: Google Streer view

 

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter