Bratislavský samosprávny kraj (BSK) nedávno oznámil, že nového autobusového dopravcu vygeneruje verejná súťaž a že regionálna autobusová doprava v Bratislavskom kraji má byť lepšia a komfortnejšia. S niekoľkými otázkami sme sa obrátili na BSK.
Ešte pripomeňme, že víťaz tendra má zabezpečovať prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji od novembra 2021. Predpokladaná hodnota zákazy na obdobie 10 rokov je vo výške 388.692.228,53 eura bez DPH.
Myslíte si, že komfort a kvalita cestovania spočíva v tom, aby boli autobusy vybavené wifi, rôznymi displejmi a informačným systémom, či USB nabíjačkami, alebo v tom, aby boli cestujúci odvezení rýchlo, bezpečne, včas a po kvalitných cestách?
-Komfort a kvalita je dôležitým prvkom pre súčasných cestujúcich, ako aj pre získanie nových. Dnešný cestujúci je náročný a okrem rýchlosti prepravy vyžaduje pri svoje ceste aj adekvátne pohodlie. Príkladom môžu byť viacerí komerční dopravcovia (či už autobusoví alebo vlakoví), ktorý medzi sebou o cestujúceho súperia nie len cenou, ale aj (či skôr najmä) zvyšovaním komfortu cesty.
Pri nákupe automobilu taktiež len minimum kupujúcich uprednostní len základnú výbavu.
BSK sa v rámci svojich kompetencií zaoberá aj kvalitou a priepustnosťou ciest. Tie však nie sú predmetom súťaže na prevádzkovateľa autobusovej dopravy.
Ako sa tento "komfort" prejaví na zvýšení cestovnom od roku 2021?
-Vývoj cien cestovného sa v zmysle pravidiel zavedených v IDS BK odvíja od rozpočtových možností objednávateľov dopravy (okrem BSK aj mesta Bratislava a Ministerstva dopravy a výstavby SR) a od celkovej zmeny vstupných nákladov.
Súčasné ceny platia od roku 2015 napriek tomu, že len v mzdovej oblasti sa náklady výrazne zvýšili.
Nepredpokladáme, že by sa nový komfort premietal do zmeny cien.
Aké parametre bezpečnosti pre cestujúcich by mal spĺňať nový dopravca z hľadiska technického vybavenia autobusov? Aké technológie klimatizácie budú k dispozícii, aby neboli kontraproduktívne vzhľadom na zdravie cestujúcich? (šok – chlad-teplo, alergie, roznášanie vírusov a pod.)
-Parametre bezpečnosti dnes určujú rôzne normy a nariadenia, zariadenia určené do dopravných prostriedkov ich musia spĺňať, inak by nebolo povolené ich použitie. V prípade požiadavky na výkon klimatizácie sa vyžaduje udržanie teploty v rozsahu bežne používanom pri klimatizačných zariadeniach v dopravných prostriedkoch pre osobnú dopravu.
Ak hovoríte, že vozový park by nemal mať staršie autobusy ako 9 rokov – prečo? A ako to bolo doteraz?
-Maximálny požadovaný vek vozidla je 15 rokov, hodnota 9 rokov je požiadavka na priemerný vek celého vozidlového parku. Hodnoty sú stanovené s ohľadom na technickú a ekonomickú životnosť vozidla. V dnešnej zmluve žiadne požiadavky na vek vozidla definované nie sú.
Koľko autobusových dopravcov existuje na Slovensku, či v Čechách, ktorí by sa mohli prihlásiť do súťaže na základe Vami stanovenými kritériami...?
-Na Slovensku evidujeme minimálne 15 dopravcov, ktorí spĺňajú / vedia splniť stanovené kritériá.
Povolené sú však aj subdodávky, tzn. reálne sa vedia prihlásiť aj skupiny viacerých menších dopravcov. O Českej republike nemáme presný prehľad, vzhľadom na počet dopravcov predpokladáme, že tie počty budú minimálne rovnaké.
V akej výške budú dotácie BSK na prevádzku nového dopravcu od roku 2021, teda po skončení a vyhodnotení súťaže a aké sú v súčasnosti (ročne) ?
-Cena za realizovaný kilometer je predmetom súťaže, preto ju dnes nevieme stanoviť. V súčasnosti si BSK objednáva približne 14,5 mil. km ročne, ktoré financuje z rozpočtu sumou cca 20 mil. €, ku ktorým ešte prislúchajú tržby vo výške cca 8,5 mil. €.
(rl)
Foto: bratislavskykraj.sk