Doprava a parkovanie 12. január 2020

Napísali ste nám/Váš názor: Snažím sa riešiť problém nedodržiavania maximálnej rýchlosti v zóne 30


Snažím sa, zatiaľ neúspešne, riešiť problém nedodržiavania maximálnej rýchlosti v zóne 30, ktorá platí v centre, kde tiež bývame, podobne ako samotní predstavitelia OZ Rezidenti Starého Mesta.

Tento problém má spoločného menovateľa s niektorými problémami, ktoré sa toto združenie už snaží tlmočiť na magistrát, a to konkrétne v nedodržiavaní nastavených pravidiel návštevníkmi Starého Mesta, ktorí sem prichádzajú za zábavou.

Tento problém je totiž najvypuklejší počas víkendu v nočných hodinách, kedy nielen, ale najmä taxikári voziaci klientov hore a dolu ďaleko prekračujú povolenú rýchlosť 30km/hod, čo je v nočných hodinách pri tých skutočne desiatkach áut, čo tu jazdia celé štvrtkové až sobotné noci, naozaj neúnosná záťaž.

Navrhovala som magistrátu niekoľko preventívnych opatrení, ktoré sa bežne aplikujú v iných mestách, avšak dopravné oddelenie magistrátu sa tvári, že s tým nič nemá a odvoláva sa pri hľadaní nápravy na políciu, ktorá má jediná kontrolovať nedodržiavanie pravidiel.

Avšak občasné náhodné kontroly situáciu neriešia, a tak by som sa chcela spojiť s týmto združením vo viere, že takáto komunikácia s magistrátom bude účinnejšia.

Rozumiem, že mesto má mnoho iných problémov a takáto sťažnosť jednotlivca zrejme nie je na programe dňa, ale napriek tomu nedokážem jednoducho nečinne ostať v úzadí, keďže problém, ktorý ma relatívne jednoduché a veľmi účinné riešenie často aplikované v iných mestách (inštaláciu jasného dopravného značenia a meračov rýchlosti) odchádza do stratena pre nezáujem kompetentných.

Pritom dopad nie je len na jednotlivca, ale množstvo obyvateľov v tejto zóne. Prikladám moju komunikáciu s magistrátom cez portal odkazprestarostu.

Odpoveď dopravného oddelenia magistrátu sa zamerala na nevhodnosť môjho prvého navrhovaného opatrenia (vybudovanie úsekov s vyvýšenou vozovkou), avšak na žiadne z iných neskôr navrhovaných opatrení som už inú reakciu ako odvolávanie sa na políciu, nedostala.

Ak polícia na žiadosť magistrátu začala vo zvýšenej miere konať (dovoľte mi skeptický komentár, že o tom silne pochybujem), podľa očakávaní sa to míňa účinku).

Môj príspevok na odkazprestarostu:

V dôsledku arogancie vodičov a absencie technických prostriedkov zabraňujúcich rýchlej jazde je obmedzenie rýchlosti na 30km/hod v zóne 30 na Špitálskej ulici absolútne ignorované. Počas dňa je to problém pri prechode cez priechod a v noci vo zvýšenej hlučnosti, ktorá obťažuje obyvateľov.

Večer, či v noci, sa po ulici jazdí rýchlosťou ďaleko viac než dvojnásobnou a vozidlá v tejto rýchlosti často v úsekoch so zúženou vozovkou (pri kaviarni na Špitálskej 51) navyše prechádzajú po páse z kociek, ktorý vizuálne oddeľuje električkovú trať od vozovky, čo hluk ešte viac zvyšuje.

Navrhujem na priechodoch a kritických úsekoch vybudovanie vyvýšenej vozovky, ktorá vynúti spomalenie, osadenie signalizácie jazdnej rýchlosti s upozornením pri prekročení, prípadne iných prostriedkov na zníženie rýchlosti.

Odpoveď mestskej samosprávy z portálu odkazprestarostu:

Dobrý deň,
po skúsenostiach považujeme z hľadiska hluku za nevhodné umiestnenie spomaľovacích prahov v priamom kontakte bytových domov. Vozidlo pri spomaľovaní pred priečnym prahom a následnom zrýchľovaní za priečnym prahom vytvára väčší hluk, ako keď sa tam priečny prah nenachádza.

Z technického hľadiska nie je možné umiestniť v predmetnom mieste spomaľovacie prahy vzhľadom na električkovú trať. Tak ako píšete, ide o zónu s najvyššou dovolenou rýchlosťou 30 km/h a teda o vedomé porušovanie pravidiel cestnej premávky. Preto sme sa obrátili na Krajské riaditeľstvo policajného zboru s požiadavkou o zvýšenú kontrolu dodržiavania pravidiel cestnej premávky v predmetnom úseku komunikácie Špitálska.

S pozdravom Oddelenie dopravného inžinierstva, Magistrát hlavného mesta SR Bratislava

Moja reakcia na odpoveď:

Dobrý deň, ďakujem Vám za rýchlu odpoveď. Zrejme nepoviem nič, čo by Vám nebolo známe, ale spomaľovače rôznych foriem sú bežné v mnohých mestách vo svete práve v obytných zónach (https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1660275). Rozumiem, že ak je inštalovaný jediný spomalovač široko-ďaleko, zrejme bude vodičov lákať k opätovnému zvýšeniu rýchlosti po jeho prejazde, a teda k zvýšeniu hluku pri akcelerácii motora.

Prípadne, ak je z nevhodného materiálu, či prevedenia, tak hlučnosť určite zvýši. Avšak, ja upozorňujem na problém s dodržiavaním rýchlosti po celom úseku Špitálskej, nielen v tom jednom bode.

Existujú merania úrovne hluku, ktoré ukazujú, že plynulá jazda 60km/hod a viac (zdôrazňujem slovo viac) v nočných hodinách a navyše, často aj práve po páse z kociek, je menej hlučná ako akcelerácia na max. 30km/hod po prejazde cez sústavu vhodne umiestnených spomalovačov? Resp. smiem sa opýtať, z akých skúseností vychádzate, úprimne ma to zaujíma.

Okrem toho, bolo by možné podporiť túto snahu o zníženie prejazdovej rýchlosti aspoň nasledovnými opatreniami:
1. jasné dopravné značenie - len málokto eviduje, že v meste je zóna 30, kedže značky označujúce zonu su len vacsinou na vstupe do zony, avsak nikde dalej na to upozornene uz nie je. Mnozstvo mnou opýtaných ľudí ani netušilo, že aj na Špitálskej je napriklad povolená rýchlost max. 30km/hod.

Prirodzene, toto nie je reprezentatívna vzorka, avšak absenciu jasného dopravného značenia v centre, kde platí zóna 30, nemožno poprieť. 2. inštalácia meračov rýchlosti signalizujúcich prekročenú rýchlosť. 3. meranie rýchlosti a uplatňovanie objektívnej zodpovednosti - prosím o tlmočnie na KR PZ.

Ďakujem. Katarína B.

Foto:ilustračné-bk

5 komentárov
ODPOVEDAŤ Hrom | 13. 1. 2020, 14:39

Tak je to tu! Ked dojdu argumenty, tak sa krici chodte byvat inam :D :D :D.

ODPOVEDAŤ blesk | 12. 1. 2020, 16:32

Tá pani je úplne mimo! Ak jej postavia retardéry na cestu, tie budú generovať oveľa zvýšenbý hluk, čo si odnesú majiteľlia bytov v okjolí retardéra. Tiež požadovať jazdenie v noci takouto rýchlosťou je nezmysel. Autorka príspevku, zájdite si radšej niekam do domova dôchodcov a pokecajte si s kamoškami o nekonečných seriáloch, Ficových omrvinkách čo vám podhadzuje a konečne možno budete mať aj normálne problémy. Toto je nezmysel!

Hrom | 13. 1. 2020, 01:20

Blesk, uznavam, retardery nie su riesenie, navrhovalo sa napokon v zavere ine riesenie...Ale je vtipne, ake stereotypy maju ludia v hlave. O socialnom statuse potencialnych obyvatelov, o tom, ze v meste sa ma jazdit hocikolko, lebo tam ziju len dochodci a na tych sa ohlady brat nemusia. Co ked je ta pani je mlada zena? Hovorim si, ze na nezmysly nema zmysel reagovat ale jesitnost mi neda. Preco je to v noci nezmysel? Je ok, ked tam kdekto turuje svoje SUV alebo taxicek na 70ku v noci, aby si na ukor obyvatelov dokazal, ze vie jazdit 70 po prazdnom meste. Preco by to mali obyvatelia trpiet? Lebo vodici so svojimi autami su hodni viac ci ako?

blesk | 13. 1. 2020, 08:31

Kto písal o túrovaní či 70 km rýchlosti? Ale taká 50 km rýchlosť v noci, keď sú ulice prázdne je v poriadku. Aj tak v noci nik 30 km/hg rýchlosťou nejazdí. A čo sa týka bezpečnosti chodcov, autorka článku by radšej mala požadovať kvalitné bezpečné chodníky-ich rekonštrukciu aby boli rovné a z dlažby+kvalitne nastvietené priechody pre chodcov so šikmými hranami na vstup na chodníky. PS: Mladá žena má asi iné problémy:-)

blesk | 13. 1. 2020, 08:34

PS: Keď chceš ticho, tak sa treba odsťahovať z centra mesta. Tam ticho asi ťažko dosiahneš. Mňa by tam nik nedostal bývať, moje preferencie sú iné-ticho, kľudná lokalita a veľa zelene.

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter