Doprava a parkovanie 16. október 2019

Magistrát reaguje na kritický podnet obyvateľa mesta k zneužívaniu Bus pruhov


Bratislavský magistrát zareagoval na podnet obyvateľa mesta a aj nášho čitateľa, ktorý sa kritickým okom pozrel na využívanie, resp. zneužívanie tzv. BUS pruhov inými účastníkmi cestnej premávky.

Svoje podnety zaslal magistrátu a na vedomie aj našej redakcii.

V podnete na magistrát žiada kompetentných, aby definovali pravidlá, urobili infokampaň v médiách a podnietili „raziu“ polície zameranú na vodičov taxislužieb a vodičov zásielkových služieb - kuriérov, „ktorí si myslia, že majú právo využívať vyhradené BUS pruhy na ich komerčné aktivity“. 

Bratislavský magistrát odpovedal toto: „V Bratislave máme 2 druhy BUS pruhov, označené dvomi rôznymi značkami. Prvá je zákazová B1 s dodatkovou tabuľkou „okrem MHD" alebo „okrem MHD a SAD" či „okrem BUS". Do uvedeného BUS pruhu skutočne nemôžu vojsť ani taxikári.

Toto značenie navrhla polícia z hľadiska kontroly, nakoľko porušenie zákazovej značky je väčší priestupok na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky ako iba vojdenie do „štandardného" BUS pruhu. Rovnako porušenie zákazu môžu kontrolovať a pokutovať aj príslušníci mestskej polície.

Druhým označením BUS pruhu je značka s bielym autobusom v modrom poli (C24a a C24b). Do takéhoto BUS pruhu podľa platnej legislatívy (zákon č. 8/2009) môže vojsť aj vozidlo TAXI (II. diel, článok 4, odsek 24 vyhlášky č. 9/2009).

Pričom z §12, ods.3 zákona č. 8/2009 sú vodiči, pre ktorých je vyhradený pruh určený, povinný ho použiť.

Nakoľko vozidlá TAXI považujeme za doplnok k verejnej mobilite (nakoľko mestská doprava pokrýva štandardne iba majoritné prepravné prúdy), nie je pre hlavné mesto SR Bratislava problém, aby tieto vozidlá premávali v BUS pruhoch. Iným problémom je ich zastavovanie v zastávkach či priamo v BUS pruhoch za účelom nástupu/výstupu klienta (a tým blokovanie BUS pruhu či zastávky).

Problematika zastavovania (nielen) kuriérskych vozidiel v BUS pruhoch (napr. pred zimným štadiónom tak robia aj rodičia detí vezúcich na tréning) je nám známa a hlavné mesto sa v tomto smere usiluje o lepšiu kontrolu vyhradených pruhov na území hlavného mesta od polície.

Rovnako sa ako mesto zasadzujeme o inštaláciu pevných kontrolných zariadení (kamier), ktoré by takýchto priestupcov zaznamenávali a prostredníctvom objektívnej zodpovednosti by ich bolo možné pokutovať.

Zatiaľ sme v tomto smere s policajným prezídiom nedospeli k spoločnému riešeniu“.

(red)

Ilustr. foto: Br. kuriér

10 komentárov
ODPOVEDAŤ Palo | 17. 10. 2019, 21:01

Apropo - co vravite na papuce? Podla mna ich vychovny ucinok (potrestanie toho, co spravil priestupok) ide zial vyrazne na ukor efektivity mestskych policajtov, pretoze nasadenie papuce trva nejaky cas a potom este omnoho viac casu im zhltnu vyjazdy za ucelom odomknutia papuc, ktore nasadili. Tiez odsledovane v praxi pozorujuc ich pri tom, no nie je tazke si aj spocitat, kolko casu stravi dvojica mestkych policajtov, ktori nasadia papucu 20-tim autam v rade parkujucim tam, kde nemaju: vyjazd+analyza: 15 minut, nasadenie: 20x2 minut, navrat na stanicu: 10 minut, nasleduju jednotlive vyjazdy za ucelom odomknutia papuc, zinkasovania pokuty aj s rozhovorom s vodicom, zakoncene navratom na stanicu: 20 x (10+10+10). To dava dokopy neuveritelnych 11 HODIN AJ 5 MINUT! Kebyze auta pokutuju na zaklade objektivnej zodpovednosti, zaberie im to mozno polhodinu a zvysny cas mozu venovat pokutovaniu kurierov v BUS pruhoch, nie? :)

ODPOVEDAŤ Palo | 17. 10. 2019, 21:00

Zaujimave, co sa pise v odpovedi z Magistratu. Ak by mesto chcelo naozaj preferovat hromadnu dopravu pred indivitualnou, ako tvrdi, tak by vyuzilo vetu v novele zakona o doprave a aplikovalo ju aj na taxikarov, skoda ale, ze to nezamyslaju urobit: "(9) Obec môže všeobecne záväzným nariadením ustanoviť podrobnosti o výkone taxislužby na území obce." Dufam, ze o tych rozdielnych typoch BUSpruhov vedia hlavne na Mestskej policii... Bojim sa ale, ze nie vsetci (cest vynimkam), to by na niektorych z nich bolo asi privela. Z vlastnej skusenosti: poziadal som prislusnika Mestskej policie kontrolujuceho parkujuce auta na parkovisku nedaleko Prievozskej, aby si posvietil na kurierov kazdodenne parkujucich v BUS pruhu na Prievozskej pred Apollo II., no namiesto toho, aby si to poznacil ako vec na riesenie, pripadne tam hned isiel, mal len kopec vyhovoriek ako sa to neda a ze to nemam riesit s nim. A to kurieri parkujuci na blikacky v BUS pruhu su myslim este vcelku jasna a vynosna zalezitost :)

ODPOVEDAŤ Branislav FUNDAREK | 16. 10. 2019, 21:15

Umiestnitre stacionarnu kameru na Zaciatok Záhradnickej ulice tam kde sa spája s Moskovskou.Uvidíte ako vodici dodržiavaju jazdu v nových vyhradených pruhoch v oboch smeroch. Najmä ako ich využívajú vodici MHD.Dobre sa pobavite ak nestratite trpezlivost

rudo | 17. 10. 2019, 11:59

O využívaní BUS pruhu mám tiež skúseností :-) Vodiči MHD jazdia vľavom pruhu, alebo ešte lepšie cez stred komunikácie - aj keď neobchádzajú cyklistov. Načo tam majú teda ten vyznačený BUS pruh ?! (možno je potrebné vyzvať nové vedenie DP, aby si preškolili svojích zamestnancov , na nové skutočnosti)

ODPOVEDAŤ Jozef | 16. 10. 2019, 11:47

Nejakemu slovakovi zase vadi ze sa s taxi niekto dostane skor na stanicu k vlaku ci autobusu. Slovak = zavist. Odporny narod

abc | 16. 10. 2019, 14:12

jozef-choď sa pozrieť do Viedne či by si toto čo si denne Slováčiská dovolia dovolili aj tam. jednoznačne treba osadiť stacionárne kamery a pekne posielať pokuty za zneužívanie BUS pruhov. Ide o významnú podporu využívania MHD a tá má prednosť aj pred pohodlnosťou autičťkárov a zneužívaním taxikármi či kuriérmi. Žiadne blikačky netreba tolerovať, ale dodržiavať pravidlá.

Palo | 18. 10. 2019, 08:05

jozef, a to co pises nie je sebecke? To nie je o zavisti ale o zdravom rozume: 1 taxik alebo 1 osobne auto prevezie 1-2 ludi, 1 autobus 100. Taktiez, 1 kurier parkujuci v BUS pruhu vylozi 1-2 zasielky, no v rozbehnutych trolejbusoch a autobusoch kluckujucich pomedzi autami, ked sa s niekym zrazia, sa zrani hned niekolko ludi naraz. Nehovoriac o zdrzani. To je naozaj "dobry" kseft... P.S. Slovaci su super narod, najlepsi aky poznam. jozef treba vyjst zo sebeckej ulity, viac cestovat a pozerat sa naokolo...

Marek | 19. 10. 2019, 12:45

Jozef mas pravdu, na foto je Stefanikova v Ba a je tam ako je spomenute v clanku BUS pruh s bielym autobusom v modrom poli, teda znacka C24 co znamena ze TAXI ma povolene tade jazdit. Nie je co riesit. Snad ten udavac nemyslel prave tuto cestu.

ODPOVEDAŤ Marek | 16. 10. 2019, 11:35

§ 12 odstavec (6) Vo vyhradenom jazdnom pruhu pre autobusy alebo trolejbusy smú jazdiť aj vozidlá taxislužby, ktoré sú riadne označené. Vozidlo taxislužby pritom nesmie obmedzovať plynulosť jazdy vozidiel, pre ktoré je tento vyhradený jazdný pruh určený.

ODPOVEDAŤ ali paša | 16. 10. 2019, 10:36

Kreténi

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter