Doprava a parkovanie 2. jún 2019

Letisko Bratislava má od dnes novú svetelnú približovaciu sústavu pre dráhu 22


Letisko M. R. Štefánika má od začiatku júna v prevádzke najmodernejšiu svetelnú približovaciu sústavu pre vzletovo-pristávaciu dráhu 22.

Po 16 týždňoch výstavby, s ktorou sa začalo v polovici februára, môžu piloti lietadiel od 1. júna využívať približovaciu sústavu,

akú využívajú aj najväčšie svetové letiská! Jej výhodou sú moderné návestidlá s LED svetelným zdrojom,

ktoré prinášajú až o 70 percent nižšiu spotrebu elektrickej energie oproti pôvodnej sústave.

 Letisko v Bratislave je zároveň prvým letiskom na Slovensku s približovacou svetelnou sústavou,

ktorej návestidlá obsahujú LED svetelné zdroje.

Takéto približovacie sústavy využívajú napríklad letiská Londýn-Heathrow, Paríž-Orly či letisko v Osle.

Pôvodnú svetelnú sústavu pre dráhu 22, ktorá slúžila na letisku 29 rokov, tvorili halogénové svetelné návestidlá.

Počas rekonštrukcie sústavy boli halogénové návestidlá vymenené za nové, moderné návestidlá s LED svetelným zdrojom.

Svetelná približovacia sústava naviguje pilotov lietadiel v noci a za zníženej dohľadnosti (napr. za hmly).

„Prevádzkové postupy a minimá pre dráhu 22 ostali nezmenené, nová približovacia svetelná sústava však zmenila sklon profilu.

Výraznou mierou sa zároveň znížila spotreba elektrickej energie, a to až o 70 % oproti pôvodnej sústave.

Použitím LED svetelných zdrojov sa zvýšila viditeľnosť celej svetelnej sústavy, a to v závislosti od denných a meteo podmienok,

až približne o 20 percent,” vysvetlil vedúci oddelenia svetelno-zabezpečovacích zariadení Letiska M. R. Štefánika Marek Podmanický. 

„Tieto zmeny majú priamy vplyv na bezpečnosť v civilnom letectve tým,

že znižujú pravdepodobnosť straty vizuálneho vedenia pilota počas priblíženia a pristátia,“ dodal Podmanický.

 (red, bts)

Foto: BTS

Zaujímavé štatistiky z výstavby svetelno-približovacej sústavy PALS 22:

počas stavebných prác sa natiahlo 15 km vysokonapäťových káblov,

inštalovalo sa 222 kusov svetelných návestidiel,

osadilo sa 214 kusov izolačných transformátorov,

doviezlo sa 2 240 m3 zeminy,

použilo sa 7 850 kg ocele,

spotrebovalo sa 229 m3 betónu,

na stavbe sa odpracovalo viac ako 450 hodín,

do celého projektu bolo zapojených viac ako 50 pracovníkov rôznych profesií a zamerania,

pracovalo sa pri teplotách vzduchu od 5°C do 20 °C,

približovacia svetelná sústava bola podrobená 24 hodinovému záťažovému testu na plný výkon, 2 hodinám letového overovania a pozemnej kontrole,

počas testovania boli návestidlá zapnuté viac ako 80-krát,

namontovalo sa 16 ks špeciálnych krehkých stožiarov – najvyšší stožiar dosahuje výšku 8 860 mm,

spotrebovalo sa viac ako 780 kW hodín elektrickej energie počas testovania a skúšok.

 

Letisko M. R. Štefánika má dve vzletovo-pristávacie dráhy – hlavnú dráhu 13-31 a vedľajšiu dráhu 04-22. Svetelné-približovacie sústavy sa nachádzajú pred pristávacími dráhami 31 a 22.

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter