Doprava a parkovanie 12. jún 2018

Lepšia doprava: Upozorňuje na nedostatky po zavedení nových vlakových spojení


Občianske združenie Lepšia doprava víta zavedenie nových osobných vlakov z Trnavy a Senca. Zlepšovanie ponuky vlakových spojov je dôležitým nástrojom na motivovanie občanov, aby využívali verejnú dopravu.

Posilnenie dopravy pomôže riešiť aj nedostatok kapacity v niektorých vlakoch v rannej či odpoludňajšej špičke.

Lepšia doprava však upozorňuje aj na niektoré nedostatky.

„Nerieši sa nedostatočná ponuka vlakov cez víkendy, keď jazdia osobné vlaky zvyčajne raz za dve hodiny. Pri takomto intervale volia často prepravu autom aj tí, ktorí inak používajú verejnú dopravu,“ hovorí predseda združenia Martin Fundárek.

„Podľa nášho názoru by bolo lepšie zaviesť hodinový interval cez víkend, než pridávať druhý spoj za hodinu v mimošpičkovom období pracovných dní.“

Za nešťastné považuje Lepšia doprava aj nepravidelnosť vlakov, t.j. nové vlaky nemajú odchody v rovnakých minútach každú hodinu. Najviac to vidno pri vlakoch do Senca – 15 nových vlakov odchádza v 9 rôznych minútových polohách.

V opačnom smere je zasa problémom prestup z linky S55 z Trnavy na linku S65 do Petržalky – pri niektorých vlakoch treba prestúpiť na stanici Bratislava predmestie, pri iných na stanici Bratislava-Nové Mesto a pri niektorých sa dá prestúpiť na oboch staniciach.

Niektoré vlaky tiež nebudú zastavovať na všetkých zastávkach, pretože inak by sa už do grafikonu nezmestili. V Pezinku zastávke v smere z Bratislavy v odpoludňajšej špičke nezastavia hneď tri.

Paradoxne tak obyvatelia Grinavy, ako sa neoficiálne nazýva časť Pezinka, kde zastávka leží, budú mať mimo špičky dva spoje za hodinu, ale v odpoludňajšej špičke len jeden.

„Na to, aby bola verejná doprava príťažlivá, musí byť pravidelná, teda spoje by mali odchádzať vždy v tej istej minúte, zastavovať na všetkých zastávkach a prestupy by mali byť zabezpečené vždy na tom istom mieste.

Cestovný poriadok musí totiž byť zapamätateľný, pretože ľudia potrebujú niekedy cestovať z domu do práce či školy alebo naopak priamo, inokedy si ešte chcú niečo nakúpiť či vybaviť.

A mnohým ani pracovný čas či vyučovanie nezačína a nekončí každý deň v rovnakom čase,“ vysvetľuje Fundárek. „Jedným z dôvodov nepravidelnosti je aj to, že vlaky neboli zavedené už v decembri, keď sa mení celý cestovný poriadok, ale sa do neho dodatočne pridávajú.“

Nemilé podľa Lepšej dopravy je aj to, že z Trnavy sa pridávajú spoje až po ôsmej hodine, v rannej špičke, keď sú najväčšie kapacitné problémy, nebude pridaný žiadny vlak.

Na zistenie, ako táto zmena pomôže obyvateľom Bratislavy, je asi potrebné počkať istý čas. Uvidíme, koľko cestujúcich pritiahne 1 vlak za hodinu (v rozdielnych minútach každej hodiny), ktorý bude jazdiť medzi Petržalkou a Novým Mestom bez zastávky.

Vybudovanie zastávky Ružinov (pri Hornbachu) s možným prestupom na električku a zastávky v oblasti Einsteinovej je nevyhnutným predpokladom rozloženia dopravnej záťaže a použiteľnosti vlakov na cesty v hraniciach Bratislavy.

Lepšia doprava podporuje myšlienku zavedenia vlakov, ktoré by prechádzali územím Bratislavy v pravidelných a atraktívnych intervaloch a mohli by odľahčiť dopravu na komunikáciách hlavného mesta. Týmto opatrením sa však zatiaľ táto myšlienka nenapĺňa.

Naopak pozitívom zmien aj pre obyvateľov Bratislavy je, že súčasne sa posilňujú aj niektoré linky MHD obsluhujúce stanice Bratislava-Nové Mesto, Bratislava-Vajnory a Podunajské Biskupice.

Občianske združenie Lepšia doprava je združením nezávislých odborníkov na dopravu. Od svojho vzniku navrhuje a ponúka riešenia, ktoré vytvárajú rovnocenný priestor pre všetky druhy dopravy  – MHD, chodcov, cyklistov a automobily.

(red, LD)

Ilustr. foto: hmb

Správa BID k tejto téme:

Do integrovanej dopravy pribudne 56 nových vlakových spojení a viac nadväzných spojov MHD

Od 10. júna bude v integrovanej doprave jazdiť viac regionálnych vlakov a mestských autobusov. Bratislavská integrovaná doprava, koordinátor Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji.

V spolupráci s partnermi posilní vlakové spoje na tratiach Trnava-Bratislava a Senec–Bratislava s cieľovými stanicami Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Petržalka a k nim nadväzné linky mestskej hromadnej dopravy premávajúce na železničné stanice. Celkovo tak pribudne 56 nových vlakových spojení.

„Do Bratislavy dochádza z regiónu denne niekoľko desiatok tisíc ľudí za prácou či do škôl. Zahustenie regionálnej vlakovej dopravy a k nej nadväznej mestskej hromadnej dopravy je prirodzeným krokom k zatraktívneniu integrovanej verejnej dopravy pre obyvateľov kraja.

Pripojením vlakovej dopravy z Kvetoslavova do IDS BK, posilnením vlakov z Trnavy a Senca do Bratislavy, dôjde k ďalším zásadným zmenám k rýchlejšej a pohodlnejšej integrovanej verejnej doprave, a to zavedením nových cestovných poriadkov prímestských autobusov v druhej polovici 2018.

Nielen že budeme mať pre obyvateľov kraja viac prímestských autobusových spojení ale budú tiež nadväzovať na regionálne vlaky,“ povedala Zuzana Horčíková, generálna riaditeľka Bratislavskej integrovanej dopravy, koordinátora IDS BK.

„Bratislavská župa dlhodobo podporuje koncept riešenia dopravy v regióne postavenej najmä na koľajovej doprave. Tá musí byť nosným systémom integrovanej dopravy a svojou zhustenou frekvenciou tak môže vytvoriť alternatívu k osobnej doprave.

S tým úzko súvisí aj budovanie prestupných terminálov, ako dopravných uzlov pre prestup z áut, bicyklov na vlaky či autobusy,“ povedal Juraj Droba, predseda Bratislavského samosprávneho kraja.

Na trasách z Trnavy a Senca do Bratislavy budú vlaky premávať v pracovných dňoch v intervale každých 30 minút, v ranných špičkách kratšie, a to každých 15 minút.

K železničnej stanici Podunajské Biskupice bude okrem liniek 70 a 79 zachádzať aj linka 78, ktorá zlepší spojenie Podunajských Biskupíc s mestskou časťou Ružinov.

Pri železničnej stanici Vajnory budú zlúčené linky 54 a 52, pričom spoje budú premávať v skrátených intervaloch každých 15 – 20 minút. Tým dôjde k zabezpečeniu nadväzných spojení k vlakom S60 a S65 a zlepší sa prepojenie mestských častí Rača a Vajnory.

Obľúbená linka 50, ktorá premáva na železničnú stanicu Bratislava-Nové Mesto bude premávať častejšie, a to v intervale každých 6 minút, vďaka čomu sa zlepší kapacita linky na celej jej trase.

Na linke 196 bude predĺžený čas rannej špičky, čo zabezpečí lepšiu dostupnosť medzi železničnou stanicou a administratívnymi centrami v okolí Gagrinovej.

Celkovo najazdia vozidlá na zahustených linkách v mestskej doprave naviac o 168 860 kilometrov ročne.

(red, bid)

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter