Doprava a parkovanie 30. október 2017

LEPŠIA DOPRAVA: Kraj potrebuje kvalitnú dopravu, nie dopravu zadarmo


Kvalita dopravy v Bratislavskom kraji stagnuje. Systém verejnej dopravy v kraji nie je v skutočnosti integrovaný, tvrdí občianske združenie Lepšia doprava.

„V Bratislavskom kraji nemáme integrovaný dopravný systém, ale len integrovaný tarifný systém,“ hovorí predseda združenia Martin Fundárek.

To znamená, že cestujúci môžu cestovať s rôznymi dopravcami na jeden lístok. Integrovaná doprava však musí zabezpečovať aj ďalšie veci.

Predovšetkým je to zabezpečenie nadväznosti spojov, a to jednak koordináciou cestovných poriadkov, aby spoje na seba nadväzovali teoreticky, jednak operatívnym dispečerským riadením, aby na zmeškaný spoj prípoj podľa možností počkal. IDS BK však nemá centrálne dispečerské pracovisko a každý dopravca si riadi svoje spoje izolovane.

Ďalej je to zabezpečenie pravidelnej dopravy v dostatočnom rozsahu.

Lepšia doprava tvrdí, že hodinový interval osobných vlakov v špičke a dvojhodinový mimo špičky je nedostatočný. „Takýto interval nie je dostatočne atraktívny.

Ak človek potrebuje niekde byť o pol desiatej a pri ceste vlakom môže prísť o ôsmej alebo až o desiatej, a vidinu podobnej straty času má aj pri návrate, radšej sadne do auta,“ hovorí Fundárek.

V prímestskej autobusovej doprave na drvivej väčšine liniek žiadny interval nie je, spoje sú vedené z pohľadu cestujúceho v náhodnom čase a trasy spojov jednej linky sú rôzne.

„Ako sa má chudák bežný cestujúci vyznať napríklad v cestovnom poriadku linky 102408 Bratislava – Nový Život – Čenkovce, ktorá má v jednom smere 72 spojov a 26 variantov trasy?“ uvádza Fundárek príklad zložitosti systému prímestskej dopravy.

Problémom je aj spojenie vo večerných hodinách. „Ako presvedčiť obyvateľa Vysokej pri Morave, vzdialenej 15 km od okraja Bratislavy, aby používal verejnú dopravu, keď mu posledný spoj domov ide o štvrť na deväť?“ pýta sa Fundárek.

Podľa Lepšej dopravy treba optimalizovať dopravu, redukovať zbytočné súbehy autobusov s vlakmi a ušetrené kilometre použiť na rozšírenie obsluhy obcí aj mimo doterajších hodín.

V kraji treba tiež vybudovať prestupné body medzi jednotlivými druhmi dopravy a zabezpečiť využívanie existujúcich. Je čudné, že napríklad na modernizovanú zastávku autobusov pri pezinskej železničnej stanici väčšina autobusov nezachádza.

OZ Lepšia doprava považuje za nebezpečné, že namiesto toho, aby kraj venoval úsilie dobudovaniu integrovanej dopravy, župan Pavol Frešo chce bezplatnú dopravu.

„Odsudzujeme takýto populizmus namiesto riešenia reálnych problémov. Bratislavský kraj potrebuje kvalitnú dopravu, nie dopravu zadarmo,“ uzatvára svoje stanovisko Lepšia doprava.

Lepšia doprava je občianskym združením nezávislých odborníkov na dopravu.

Od svojho vzniku navrhuje a ponúka riešenia, ktoré vytvárajú rovnocenný priestor pre všetky druhy dopravy  – MHD, chodcov, cyklistov a automobily.

(oz ld, red)

Ilustr. Foto: Archív BK

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter