Doprava a parkovanie 6. máj 2024

Križovatka s jedenástimi ostrovčekmi v Lamači, holandská špecialita či slovenský bizár?


Hlavné mesto začalo 1. mája 2024 realizovať úpravu organizácie dopravy na ulici Podháj. Kvôli jej šírke tu vodiči často prekračovali povolenú rýchlosť. Cieľom zmien malo byť zlepšenie bezpečnosti v lokalite, v ktorej sa nachádza aj základná škola. Niektorí miestni obyvatelia však úpravám nerozumejú. Realizácia križovatky s jedenástimi ostrovčekmi tak priniesla množstvo otázok aj nepochopenia zo strany vodičov.

Prečo sa k zmenám pristúpilo?

V prvej etape zvyšovania bezpečnosti v lokalite Podháj prišlo k úpravám na križovatke Podháj - Studenohorská – Podlesná. V jej okolí sa v roku 2023 vykonali viaceré merania. Tie podľa zástupcov mestskej časti, odhalili veľké množstvo vozidiel, ktoré prekročili na tomto mieste rýchlosť.

Ak by sa odrátali vozidlá MHD, tak by percento vozidiel, ktoré počas meraní prekročili rýchlosť dosiahlo až 60 %. Najvyššia nameraná rýchlosť bola 85 km/h. Z 318 zaznamenaných prejazdov až 5 vozidiel prekročilo maximálnu povolenú rýchlosť o 20 km/h. Rýchlosť o viac ako 10 km/h prekročilo každé ôsme vozidlo,“ priblížila zistenia mestská časť Lamač.

Znepokojení rodičia

V lokalite zároveň prebehla anketa medzi chodcami. Vyplynulo z nej, že takmer 13 % peších križovatku považuje za nebezpečnú alebo veľmi nebezpečnú.

Rovnako ju vnímajú aj rodičia priľahlej základnej školy. „Z prieskumu medzi rodičmi a žiakmi ZŠ, ktorý bol realizovaný v tom istom roku vyplynulo, že až 29 % respondentov nepovažuje okolie školy za bezpečné, a to hlavne z dôvodu vysokej rýchlosti jazdy na ulici Podháj, nebezpečného pešieho prechádzania ulice na križovatke Podháj - Studenohorská - Podlesná a z dôvodu zlého prístupu a prechádzania na zastávku Podháj,“ uviedla na svojom webe mestská časť Lamač.

Správne riešenie či slovenský bizár?

Križovatka je rozdelená 11-timi ostrovčekmi z lepených obrubníkov, do ktorých bude vysadená zeleň. Návrh križovatky vychádza z projektu, ktorý dala v roku 2018 vypracovať Cyklokoalícia. Tá považuje realizáciu za unikátnu na Slovensku. „S chráneným vedením cyklistov vo všetkých jej vetvách bude zrejme prvou na Slovensku, ktorá do značnej miery spĺňa parametre tzv. holandskej križovatky,“ informovala na sociálnej sieti Cyklokoalícia.

Na realizácii sa následne zhodli viaceré strany a v roku 2022 získala aj podporu mestskej časti Lamač. Dnes však Lamač priznáva, že Slováci nie sú na takéto realizácie zvyknutí. „Aj keď ide vo viacerých krajinách o pomerne časté riešenie takéhoto rozsiahleho dopravného priestoru, na Slovensku naň nie sme zvyknutí a tak dvíhame oprávnene obočie“.  Nepochopenie potvrdzujú aj reakcie občanov na sociálnej sieti. Časť vodičov bola v prvé dni pri prejazde cez križovatku zmätená. Okrem obavy z realizácie kritizovali, že mnohí nedokázali správne odbočiť.  

Opatrenia sa v budúcnosti vyhodnotia

Zainteresované strany plánujú s odstupom času opatrenia vyhodnotiť a opätovne zmerať dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti. „Predpokladáme, že na potrebe zvýšenia bezpečnosti na Podháji panuje všeobecná zhoda. Otázkou je teda spôsob realizácie. Tých by pripadalo do úvahy viacero, no v rámci projektu, ktorého cieľom je dosiahnuť potrebné zníženie rýchlosti na širokej ceste, zaistiť bezpečnosť chodcov a vytvoriť priestor aj pre pohyb na bicykli, bolo zvolené práve toto riešenie,“ dodáva k snahe zlepšiť situáciu MČ Lamač.

jp

Zdroj: lamac.sk 

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter