Doprava a parkovanie 20. apríl 2017

"Diaľnica je nadštandard, za ktorý sa platí", odkazuje minister Lamaču, Záhorskej Bystrici, Marianke i Stupave


Hoci situácia už začína byť kritická aj na tomto okraji Bratislavy a riziko kolízii rapídne stúpa, minister dopravy Árpád Érsek nechce o tomto ústretovom kroku ani počuť. Iniciatíva mestských častí i obcí na severozápadnom okraji Bratislavy za nespoplatnenie úseku diaľnice D2 medzi odbočkou na Lamač po križovatku Stupava-juh pre osobne autá tak opätovne narazila na nesúhlas ministerstva dopravy.

Šéf rezortu dopravy to uvádza v liste, ktorým odpovedá na žiadosť starostu Záhorskej Bystrice o dočasné nespoplatnenie diaľničného úseku v súvislosti s výstavbou svetelnej križovatky na Bratislavskej ulici v Záhorskej Bystrici a s tým súvisiacimi dopravnými komplikáciami. Minister zastáva názor, že na takéto opatrenie nie je dôvod. "Obchádzkové trasy sú zabezpečené, navyše možno na obchádzku použiť i nespoplatnený úsek vedúci od Stupavy popri automobilovom závode v Devínskej Novej Vsi," upozorňuje Érsek.

Problematický úsek zjazdu z diaľnice

Kto prechádza týmto úsekom, mal by sa mať na pozore. Po opustení tunela Sitina mnoho domácich i zahraničných áut naberie vyššiu rýchlosť a uháňa smer Brno. Zhruba tretina z nich však využíva zjazd na Lamač a Devínsku Novú Ves - a to sa stáva obzvlášť rizikové. Nakoľko veľký kruhový objazd privádzajúci prúd áut smerom k Bory Mall tiež nie je vyriešený najšťastnejšie, zjazd z diaľnice sa okamžite upchá a ostáva prejazdný iba jeden diaľničný pruh. Situácia sa čoraz viac stáva rizikovejšou, pričom to ešte lokalitu čaká rozmach bývania na Boroch, či nová nemocnica. Najrýchlejšia pomoc celej zóne by preto bola v predĺžení bezplatného úseku až po Stupavu, čím by obyvatelia blízkych okrajových obcí nemuseli zaťažovať tento frekventovaný zjazd, ale mohli by využiť aj zjazd Supava.

Minister o zmene ani neuvažuje

Formulácia jeho odmietnutia v liste sa však netýka iba konkrétnej žiadosti Záhorskej Bystrice. "Vyňatie úseku Stupava-juh - Bratislava-Lamač zo spoplatnenia i len na prechodné obdobie považujem za nesystémový krok, a preto o zmene neuvažujem," píše Érsek v liste, ktorý má TASR k dispozícii. Ministrovu formuláciu tak možno chápať i ako reakciu na žiadosť o stretnutie a rokovanie o zavedení takejto zmeny, s ktorou sa na ministra v mene zástupcov viacerých samospráv obrátil listom koncom marca starosta bratislavského Lamača Peter Šramko.
Starosta zopakoval argument, s ktorým sa samosprávy Lamača, Záhorskej Bystrice, Marianky i Stupavy obracajú na rezort dopravy opakovane už od roku 2011, poukazujúc na potrebu odľahčiť neúmerne zaťažené súbežné komunikácie s diaľničným úsekom. Tie totiž využívajú pri ceste do Bratislavy šoféri áut zo severozápadného okolia hlavného mesta, ktorí nemajú zaplatené diaľničné mýto a nechcú využívať spoplatnený úsek. Šramko upozorňuje i na to, že túto trasu využíva aj veľa nákladných vozidiel, ktorých majitelia/vodiči sa takýmto spôsobom chcú vyhnúť plateniu mýta. „Výsledkom sú kolóny, vyššie riziko kolíznych situácií, taktiež zvýšenie hluku, znečistenie ovzdušia a celkové zhoršenie kvality života obyvateľov v našej lokalite," konštatuje starosta Lamača.

Za nadštandard sa platí

Minister však pripomína, že diaľnica je nadštandardným typom komunikácie, umožňujúcim pohodlné a rýchle spojenie a „za nadštandard sa platí“. Upozorňuje tiež na to, že k nespoplatneniu nemôže prísť ani preto, lebo v inkriminovanom úseku medzi Stupavou a Lamačom je kontrolný portál systému úhrady diaľničných známok. Argumentuje i porovnaním s Viedňou. "Hoci je centrom regiónu s oveľa väčšími prepravnými nárokmi a problémami, všetky prieťahy diaľnic a rýchlostných ciest vedúce mestom sú spoplatnené,“ uviedol minister dopravy.

(TASR, red)

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter