Doprava a parkovanie 3. január 2022

Bratislava zatiaľ nevie uchopiť elektromobilitu


Stretnúť v uliciach Bratislavy automobil so zelenou značkou už nejaký čas nie je raritou. Ponuka elektromobilov sa už za pár rokov rozrástla a z malých a nedokonalých vozidiel sa vyvinuli plnohodnotné autá ponúkajúce takmer rovnaký komfort ako automobily so spaľovacími motormi. Stále však nemôžeme hovoriť o enormnom záujme Slovákov presedlať do vozidiel produkujúcich nulové emisie.

Slovensko tak zotrváva na chvoste Európy a Bratislava v počte elektromobilov zaostáva aj v porovnaní s okolitými hlavnými mestami vo Vyšehradskej štvorke. Navyše v mestách a ani na celonárodnej úrovni zatiaľ vôbec nevidno opatrenia, ktoré majú k presedlaniu na alternatívne pohony motivovať.

Lídrom v Európe sú Nóri

Politika Európskej komisie smeruje k tomu, aby všetky nové autá mali od roku 2035 nulové emisie.  

Prečo sa tak má diať? Súvisí s to s cieľom dosiahnutia takzvanej klimatickej neutrality do polovice storočia. Komisia počíta s priemernou životnosťou automobilu 15 rokov, takže v roku 2050 by už po cestách nemali jazdiť prakticky žiadne autá s klasickým spaľovacím motorom. Predaj nových áut na benzínový či naftový pohon sa tak aj na Slovensku môže stať už o pár rokov minulosťou. 

Lídrom, ktorý „valcuje“ trh spaľovacích motorov, je Nórsko. Pýši sa najväčším podielom elektromobilov na svete. Podľa informácií z agentúry Reuters tu podiel elektromobilov na predaných vozidlách vzrástol v septembri 2021 na 77,5 zo 61,5 percenta v minulom roku.

Krajina zároveň potvrdila svoju ambíciu ako prvá na svete ukončiť predaj nových áut so spaľovacím motorom už v roku 2025, čo je o 10 rokov skôr ako k tomu vyzýva štáty Európska komisia.

Na Slovensku sa počet elektromobilov takmer zdvojnásobil, no stále je ich počet nízky

Poďme ale zo severského sci-fi do slovenskej reality.

Podľa kúpnej sily obyvateľstva by sa logicky mala väčšina elektromobilov koncertovať  vo väčších mestách.  Na Slovensku však výraznejšie dominuje len Bratislava.

Podľa informácií experta na elektromobilitu, Radoslava Markuša, je u nás aktuálne zaevidovaných 2 748 osobných čisto elektrických vozidiel. Za uplynulých desať mesiacov tohto roku vidíme celoslovenský nárast o takmer 1200 vozidiel, čo je takmer zdvojnásobenie trhu, uviedol.

V uliciach hlavného mesta a okolí jazdí  aktuálne 1055 elektromobilov. Magistrát v rámci vozového parku disponuje jedným plne elektrickým vozidlom.  

Stále rozhoduje cena

Parameter, ktorý dlhodobo najzásadnejšie ovplyvňuje záujem o kúpu elektromobilov,  je cena.  

Avšak ani ďalšie faktory nie sú zanedbateľné. „Najväčší vplyv má cena elektrických vozidiel v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom a kúpna sila obyvateľstva alebo inými slovami priemerná mzda na Slovensku. Ďalšími faktormi, ktoré vplývajú na dopyt je dostupná dotácia na kúpu, vybudovaná nabíjacia infraštruktúra, ústretovosť zamestnávateľov a obcí k podpore e-mobility,“ vysvetľuje Markuš.

Ak sa má elektromobilita u nás posúvať ďalej, štát ako aj mestá musia ísť príkladom a začať od seba. Výmena flotíl, nastavenie legislatívy a pravidiel, ktoré by vodičov motivovali a inšpirovali presedlať, zatiaľ nie sú takmer žiadne.

Bratislave chýba strategický prístup 

Vodiči elektromobilov majú v hlavnom meste k dispozícii približne 250 verejne prístupných nabíjacích miest. Z toho pomaly nabíjacích je asi 190. Ostatných 60 nabíjacích bodov môžeme označiť za rýchle.

V najhustejšie osídlenom meste na Slovensku tak môže v najbližších rokoch narastať  tlak na dobudovanie a rozvoj nabíjacej infraštruktúry.  Preto sa bez koncepčných riešení nezaobíde. V opačnom prípade sa bude stretávať s nedostatkom nabíjacej kapacity v  rôznom čase a lokalite neustále.

Podľa Markuša sa však doposiaľ v tejto oblasti príliš strategicky neuvažovalo. „Z pohľadu dopravnej stratégie mesta a mestských častí je na tom Bratislava pomerne zaostalo. Dnes neexistuje komplexný návrh a stratégia, ktorá by definovala postupné budovanie nabíjacej infraštruktúry pre rôzne potreby elektromobility,“ dodáva.

Pre rok  2022 magistrát deklaruje, že prinesie dátový podklad, ktorý má identifikovať ďalšie oblasti relevantné na umiestenie nabíjacích staníc.

Elektrobus pod nabíjacou stanicou na bratislavskej Patrónke 

Aká je budúcnosť  elektromobility do roku 2030 ?

Kam by sa elektromobilita mala uberať navrhuje magistrátom predstavený dokument Bratislava 2030. Ten informuje o vízii do desiatich rokov inštalovať 500 nočných nabíjacích bodov na sídliskách,  tiež pokryť 70% rekreačných zón so stredne rýchlo nabíjacími stanicami.

Je plán dostatočne ambiciózny? Dnes v Bratislave evidujeme viac ako 400.000 osobných vozidiel. O 10 rokov budú na trh prichádzať len vozidlá na alternatívny pohon.

Infraštruktúra tak v budúcnosti môže zohrať kľúčovú rolu. „V roku 2030 bude väčšina novo predaných áut s elektrickým pohonom. Veľká časť obyvateľov Bratislavy dnes nemá vlastné parkovacie miesto a nie všade sa bude dať zrealizovať nabíjacia infraštruktúra. Ja si teda myslím, že to nie je ambiciózny plán hlavného mesta SR. Praha uvažuje v rovnakom časovo horizonte nad inštalovaním viac ako štyroch tisíc nabíjacích staníc a je zhruba dva krát väčšia ako Bratislava,“ konštatuje Markuš.

Vo verejnej doprave bude musieť Bratislava poriadne pridať

Dopravný podnik má vo svojej flotile aktuálne 18 elektrických autobusov z toho dva malé elektrobusy a 16 nízkopodlažných elektrobusov. Všetky podľa informácií z bratislavského magistrátu jazdia z depa v Krasňanoch. Tu je vybudovaná aj potrebná nabíjacia infraštruktúra. 

Ekologicky sa Bratislavčania vedia dopraviť aj do prírody. „Pantografové nabíjačky pre nabíjanie elektrobusov sú vybudované aj na zastávke Patrónka, kde dochádza k priebežnému dobíjaniu elektrobusov premávajúcich na rekreačnej linke do bratislavského Lesoparku“, spresnila Katarína Rajčanová, hovorkyňa Bratislavy.

Denný dojazd elektrobusu je cez 250 km. „Tento rok podnik v rámci projektu „S MHD po zelenej“ vypravil elektrobusy aj na ďalšiu rekreačnú linku 154, konkrétne k horárni Krasňany a spojením elektrobusu s bratislavskou prírodou tak opätovne podporili ekologické vnímanie dopravy,“ uviedla hovorkyňa mesta.

Aj verejná doprava bude musieť prejsť vo väčšej miere do nízko emisnej alebo bez emisnej formy. Z pohľadu nabíjacej infraštruktúry pre verejnú autobusovú dopravu zatiaľ vidíme len niekoľko nabíjacích bodov a aj tu bude potrebné podľa odborníka na elektromobilitu značne pridať. Mesto deklaruje, že plánuje tento vozidlový park rozšíriť.  

Jana Pohanková

(foto: ZSE Drive)

1 komentár
ODPOVEDAŤ Jozef | 9. 1. 2022, 17:55

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem moderní mobility šest hodin (z toho hodinu a půl jsem strávil u nabíječky), chvílemi mi byla zima a espézetky kamionů na trati znám nazpaměť. Vítejte v jednadvacátém století. Mimochodem, to auto stojí milion. Dekuji neprosim :(((

Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter