Aktuálne dianie 22. december 2024

Pod stánkami na "Miletičke" môže vyrásť podzemná garáž


Návštevnosť Trhoviska Miletičova nie je len lokálna. Známu "Miletičku" navštevujú zákazníčky či zákazníci aj z iných mestských častí. Podľa doteraz získaných údajov Metropolitného inštitút Bratislava, dve tretiny návštevníkov žijú v Ružinove (63,5 %), ale významne zastúpené sú aj skupiny zákazníkov zo susedných mestských častí ako Nové Mesto (9,0 %), Staré Mesto (7,1 %) a  Petržalka (6,6 %). Najpočetnejšou skupinou sú seniori. Mnohí vyjadrili názor, že trhovisko je pre nich miestom, ktoré neodmysliteľne patrí k ich životu.

Cenia si najmä lokálnosť ovocia a zeleniny či cenovo dostupnejšie tovary ako textil. Redakcia novín Bratislavský kuriér sa v tomto období predvianočných nákupov bližšie pozrela na to, akú budúcnosť toto ikonické miesto čaká.

Z „Miletičky“ má byť „bratislavský Naschmarkt“

V lete „peklo“, v zime premrznuté chodidlá. S takýmito, ale aj mnohými ďalšími nevhodnými podmienkami dlhodobo zápolia miestni predajcovia. Mestská časť Ružinov, ktorá je zastúpená svojou obchodnou spoločnosťou Trhoviská Ružinov, s. r. o., je správcom dnes už kultového trhoviska a dlhodobo tento nevyhovujúci stav trhoviska eviduje. Plánuje jeho revitalizáciu. Tá bola zastupiteľstvu predstavená pred rokom.

Ako uviedla  hovorkyňa mestskej časti Ružinov Tatiana Tóthová, zámer revitalizácie trhoviska spracoval osobne starosta Martin Chren a ružinovské zastupiteľstvo ho schválilo v decembri 2023.. „Cieľom je jednoznačne zachovať genius loci tohto kultového miesta, ale zároveň zvýšiť komfort a kvalitu pre obyvateľov. Trhovisko má zostať otvorené a víziou je vytvoriť z neho "bratislavský Naschmarkt"“, teda tradičné miesto pre nákupy jeho obyvateľov, uviedla mestská časť. Zároveň má ambíciu poskytnúť lepšie služby v oblasti gastronómie či kultúry.

Cena za obnovu trhoviska sa môže vyšplhať na niekoľko miliónov eur

Uplynul rok, čo projekt zastupiteľstvo schválilo a redakcia sa informovala o jeho napredovaní. Mestská časť pôvodne zamýšľala financovať revitalizáciu Trhoviska Miletičova z fondov EÚ. Trhovisko však predstavuje komerčnú aktivitu, miera podpory, ktorú by z týchto zdrojov mohla získať, je tak pomerne nízka. Suma na jeho revitalizáciu je naopak vysoká.

Keďže prvé odhady nákladov na revitalizáciu trhoviska dosahujú sumu sedem a viac miliónov eur, čo je pre rozpočet mestskej časti neufinancovateľné, začína mestská časť pracovať na alternatívnom riešení finančného zabezpečenia revitalizácie "Miletičky", a to formou verejno-súkromného partnerstva (PPP projektu)“, uviedla hovorkyňa.

Podzemná garáž pod stánkami

Ako by mohlo takéto financovanie vyzerať? Najväčšie náklady si podľa mestskej časti pri revitalizácii trhoviska vyžaduje kompletná výmena všetkých sietí - elektriny, vody, kanalizácie a komplexná obnova povrchov. V porovnaní s tým výmena stánkov za nové, modernejšie, už nie je až tak významný náklad. 

Základnú myšlienku navrhovaného PPP projektu novinám predstavila mestská časť ako model, pri ktorom by samospráva umožnila súkromnému investorovi vybudovať pod priestorom trhoviska, a teda pod súčasnými stánkami, podzemnú garáž. Tú by po stanovenú dobu komerčne prevádzkoval. Rádovo by išlo o desiatky rokov.  

Za odplatu by investor okrem platby nájmu zabezpečil aj výmenu všetkých sietí a obnovu povrchov trhoviska. „Takýto projekt by bol win-win tak pre súkromného investora, ako aj pre mesto,“ predstavila požiadavky zámeru Tóthová. 

Parkovanie v okolí trhoviska vnímali ako problém aj samotní zákazníci trhoviska. Takmer 33% zákazníkov a zákazníčok v prieskume MIB zhodnotilo možnosti parkovania pri trhovisku ako problém. Projekt s podzemným parkoviskom by tak mohol zatraktívniť trhovisko aj pre tých, ktorí ho považujú za horšie prístupné a priniesol by dodatočné benefity v podobe rozšírenia kapacít podzemného parkovania pre obyvateľov či návštevníkov z okolitých mestských častí.

Príprava projektu môže trvať ďalší rok

Príprava podobného projektu je náročný a zdĺhavý proces. Mestská časť Ružinov spresnila, že môže trvať aj viac než rok. Najskôr plánuje vyriešiť množstvo technických otázok, vrátane optimalizácie dopravného systému, posúdenia možností bezpečného prístupu vozidiel k plánovanej podzemnej garáži či overenia maximálnej kapacity, ktorá by neohrozila plynulosť dopravy v okolí.

Rovnako plánuje zanalyzovať vzťahy s infraštruktúrou novej električkovej trate, aby projekt nezasahoval do jej plánovanej realizácie. Až po komplexnom vyhodnotení všetkých týchto faktorov a potvrdení technickej uskutočniteľnosti, môže byť pripravená koncesná súťaž, ktorú samospráva očakáva najskôr ku koncu roka 2025.

Trhovisko Miletičova je najstarším a najväčším trhoviskom v Bratislave. Už desaťročia si udržiava svoje nezameniteľné čaro. Ľudia sem chodia nielen nakupovať, ale aj zažiť neopakovateľnú atmosféru. Aká budúcnosť ho čaká závisí aj od úspechu plánovaného projektu. Vývoj celého procesu naďalej pozorne sledujeme a aktuálne informácie prinesieme v ďalších vydaniach.

(jp)

0 komentárov
Pridajte komentár
Na začiatok stránky hore
Newsletter